Fotografija: Stefan Lenče izrazito je talentiran i natječe se čak i u kategoriji u kojoj su dječaci dvije godine stariji od njega /Foto:Privatni album
Galerija
Stefan Lenče izrazito je talentiran i natječe se čak i u kategoriji u kojoj su dječaci dvije godine stariji od njega /Foto:Privatni album

Stefan iz Prekopakre obožava motore i dvostruki je prvak države u motocrossu. A tek mu je 9!

"Jako volim motore utrke. Najviše volim skokove i trudim se raditi dugačke. Moji vršnjaci u školi kažu da se nikad ne bi htjeli baviti motocrossom jer je to preopasno", priča nam Stefan



Stefan Lenče iz Prekopakre, član Moto kluba "Pakrac-Lipik" prošle sezone osvojio je dvostruki naslov prvaka Hrvatske i to u juniorskoj kategoriji Motocrossa i Supercrossa, za klasu MX50. 

Ovaj uspjeh još je vrjedniji ako se zna da je tijekom sezone ovaj iznimno talentirani vozač odrađivao dvostruki program jer se paralelno utrkivao i u jačoj klasi juniora MX65 u kojoj je u konkurenciji 16 vozača završio na 6. mjestu. A Stefanu je tek 9 godina!

Na oca Davora

Njegov otac i trener Davor Lenče, svojevremeno također odličan vozač motocrossa kaže da bi konačan plasman bio bolji za nekoliko pozicija da Stefana nisu pratili pehovi i problemi s motorima. 

- Utrkivanje je izgledalo tako da Stefan završi jednu vožnju u MX50 i odmah sjeda na veći motor u klasi MX65 koji ima mjenjač i u kojem se natjecao s dječacima koji su od njega stariji 2 do 3 godine, samim time i fizički puno jači. Znalo se dogoditi da se zbog tih čestih izmjena motora i zbuni pa da na motoru u klasi MX50 traži mjenjač - pojašnjava Davor.

Osim u vozačke, Stefan polako prodire i u mehaničarske tajne/Foto: Privatni album
Osim u vozačke, Stefan polako prodire i u mehaničarske tajne/Foto: Privatni album

Stefan će u rujnu napuniti 10 godina. Učenik je 3. razreda područje škole u Prekopakri, a najdraži predmet mu je matematika. Kaže da jako voli sport, trenirao je nogomet u limačima pakračkog Hajduka, a i sada s društvom voli zaigrati "na male. Naravno da kao i sva djeca voli i igrice, ali motocross je najveća ljubav. 

Najviše voli skokove

- Jako volim motore i volim voziti utrke. Najviše volim skokove i trudim se raditi dugačke skokove, odgovara mi Stefan na pitanje što mu je najbolje u motocrossu i dodaje: - Moji vršnjaci u školi kažu da se nikad ne bi htjeli baviti motocrossom jer je to preopasno. 

Stefan najviše uživa u skokovima/Foto: MotoCro/Privatni album
Stefan najviše uživa u skokovima/Foto: MotoCro/Privatni album

Nadovezuje se tata-trener Davor:

- Opasan je kada ga se promatra laički i ako se u njega ide nespreman, slično kao i u drugim sportovima, na primjer nogometu ili rukometu gdje isto ima teških ozljeda. U motocrossu je jako važna koncentracija i fokus, jer ako fulaš špuru, to je pad i vjerojatna ozljeda. 

Leteći Stef/Foto: Privatni album
Leteći Stef/Foto: Privatni album

Pitao sam Stefana je ga ponekad strah? 

– Da, dosta često s uplašim nekog skoka, ali ipak skočim. Onda kad skočim drugi put bude me manje strah, sljedeći put još manje. Nekad i padnem, ali to je normalno za motocross. Imao sam i dvije ozlijede, slomio sam obje ruke, uz smiješak mi je ispričao Stefan. 

"Stefan je mala zvijer"

Zanimalo me kako je te ozlijede doživio Davor koji je trener, ali prije svega otac.

- U oba slučaja to nisu bili neki veliki padovi nego rekao bih obični, bezvezni, kad se izmakne kotač na kočenju. Problem je i što on nakon pada svojim ponašanjem nije dao naslutiti da je slomio ruku. Vidio sam da je bila natečena pa sam ga odmah odvezao u bolnicu, a prvi put je zaplakao tek kada mu je doktor rekao da mora ostati u bolnici. Eto, toliko je izdržljiv i zato moram dobro paziti i provjeriti nakon pada je li ozlijeđen jer mi on to ne pokazuje. Prava je mala zvijer - ponosan je tata Davor. 

Iako mu je tek 9 godina, Stefana nisu zaobilazile ozljede/Foto: Privatni album
Iako mu je tek 9 godina, Stefana nisu zaobilazile ozljede/Foto: Privatni album

No, Stefanovu ljubav prema motocrossu podnosi teško njegova majka Marina:

- Ma normalno da je majci to jako teško podnositi i gledati. Prije utrke samo čekam start, a onda jedva čekam da utrka završi, da bude gotovo i da s njim sve bude u redu. Onda sam ja na konju. Ali bez obzira koliko mi je teško vidim da Stefan jako voli motocross, sav je u njemu i naravno da ga podržavam u tome i podržavat ću ga dok god bude uživao u vožnji - priznaje Marina, a Davor zaključuje ovu temu zanimljivim razmišljanjem.

Padovi su sastavni dio motocrossa/Foto: Privatni album
Padovi su sastavni dio motocrossa/Foto: Privatni album

- Kad je drugi put slomio ruku, nisam znao što ću, razmišljao sam o svemu, a i o tome da prodamo motor i gotovo. Tad smo došli u bolnicu gdje je bio jedan dječak isto sa slomljenom rukom, a kad smo ga pitali što mu je bilo, rekao je da je pao s kreveta. Pomislio sam tad, pa onda bi ti ljudi morali prodat krevet! A sigurno nisu, pa nismo ni mi motor!

Na motoru s 2 godine

Prvi put je Stefan na motor sjeo s dvije godine, tata mu je složio motor s improviziranim pomoćnim kotačima, a na zadnji kraj motora pričvrstio gurtnu koju je držao da mu Stefan ne bi "pobjegao" kada bi dao gas. 

Dvogodišnji Stefan i njegov prvi motor s pomoćnim kotačima/Foto: Privatni album
Dvogodišnji Stefan i njegov prvi motor s pomoćnim kotačima/Foto: Privatni album

Ime je dobio po djedu Stjepanu, ali i po Stefanu Evertsu, deseterostrukom prvaku svijeta u motocrossu i jednom od najboljih vozača svih vremena. Stefanov vozački uzor je ipak Talijan Antonio Cairoli koji je bio svjetski prvak u motocrossu čak 9 puta! 

- I ja bih volio biti europski ili svjetski prvak, nekad sanjam da vozim te velike utrke i da pobjeđujem i to mi je super - priznaje Stefan koji je 2019. godine proglašen najboljim mladim sportašem Pakraca.

Stefan u počecima svoje moto karijere/Foto: Privatni album
Stefan u počecima svoje moto karijere/Foto: Privatni album

Ipak, iako je vrlo rano sjeo na motor, Stefan u početku nije pokazivao prevelik interes za vožnju i treniranje, a Davor je bio u nezavidnoj situaciji. 

- Nisam ga htio previše forsirati, a opet sam ga usmjeravao i nadao se da će se u njemu probuditi ta ljubav. Išao bi on i vozio, ali često bi tu bilo suza što je normalno kod tako malog djeteta. Živio sam za dan kad će meni sam reći: "Tata, ajd', idemo na trening!"  I onda je 2019. godine jednom došao i rekao da mu se baš vozi i da idemo na trening. I od tada ne prestaje, trenira svaki dan i radi sve više i jače, ali i ozbiljnije. 

Odlična tehnika i stil

- Kao mali, samo se htio voziti, ali ja sam od samog početka forsirao da uči voziti tehnički, onako kako treba, pazili smo na noge, na položaj tijela na motoru, htio sam mu usaditi ispravan stil. Mogu reći da ima stvarno odličnu tehniku i tu sad ima puno prostora za napredak s obzirom na to da će rasti i fizički jačati. U zadnje vrijeme je izrastao, ali i dalje ima samo 28 kilograma, desetak manje od svojih konkurenata, a motor koji vozi težak je 63 kilograma, kaže Davor. 

Mali Stefan na tatinom velikom motoru/Foto: Privatni album
Mali Stefan na tatinom velikom motoru/Foto: Privatni album

Stefan kaže da uživa i u utrkama, ali i u treningu.

- Treniram svaki dan, radim sklekove, trbušnjake, zgibove, čučnjeve, vozim bicikl. Vježbam i na spravi za veslanje, puno trčimo i sprintam. Tata mi je napravio pogo stick pa na njemu skačem i tako vježbam ravnotežu, objašnjava Stefan, dok me Davor vodio do još jednog zanimljivog rekvizita za vježbanje.

Stefan je stalno u pokretu, neprestano trenira, a za ravnotežu je jako koristan i Pogo stick/Foto: Mario Barać
Stefan je stalno u pokretu, neprestano trenira, a za ravnotežu je jako koristan i Pogo stick/Foto: Mario Barać

- Cijeli sam život gledao što rade i kako vježbaju najbolji, a jedan od rekvizita je ova Bugarska vreća. On radi s ovom manjom od 5 kilograma, a ja sam vježbao s 25 kilograma. Tijekom te vježbe koja nije nimalo lagana rade svi mišići - objašnjava Davor dok mi Stefan pokazuje kako to u praksi izgleda. 

Vožnju trenira najčešće na stazi na Matkovcu u Prekopakri, ali s obzirom na to da je to zemljana, a ne pješčana staza, može se voziti samo kada staza nije previše mokra. Čim je u veljači granulo sunce ekipa iz Moto kluba je uz pomoć prijatelja i mehanizacije odmah prionula poslu pa su tako već odradili prvo ovosezonsko uređenje staze čime su omogućeni i treninzi. Koliko im vrijeme dozvoli, Stefan i Davor idu trenirati i na druge staze u Hrvatskoj. Uz stazu u Prekopakri koju najbolje pozna i na kojoj najčešće vozi, Stefanu je najdraža tehnički jako zahtjevna staza u Krašiću, a upravo takve Stefanu najviše odgovaraju.  

Obiteljski broj 7

Stefan na motoru nosi broj sedam, a zanimljivo je da je tijekom Davorove karijere isti broj bio rezerviran i za njegove motore. Možemo se slobodno reći da je sedam obiteljski broj jer su u njemu početna slova imena svih članova obitelji: Stefan, Elena (mlađa kćerka), Davor, Ana (starija kćerka), Marina.

- Slučajno smo to skužili - kaže kroz smijeh Davor. 

Dvije sedmice - Stafan i Davor/Foto: Privatni album
Dvije sedmice - Stafan i Davor/Foto: Privatni album

Motocross je vrlo skup sport. Novi motor koji su nedavno kupili za ovu sezonu, uz razne dorade i preinake košta između 45 i 50 tisuća kuna, a velika stavka u ovom sportu su putovanja na utrke. Ove sezone im je u planu utrkivati se svaki vikend, uglavnom na trkama u Hrvatskoj, ali i u Sloveniji. Planiraju voziti i Europsko prvenstvo koje će krajem svibnja biti održano u Italiji. 

Hrvatski olimpijski odbor je Stefana uvrstio na listu vozača za sufinanciranje putovanja na natjecanja, a Davor ističe zahvalnosti sponzorima koji ih podržavaju u radu i bez kojih ne bi postizali ovakve rezultate, Prije svih Gamauf d.o.o., Profine Croatia d.d., Transporti Delač, Metalco Pakrac i Frizerski salon Lepka. 

Nova Yamaha

Ovogodišnja motocross sezona kreće 3. travnja utrkom u Požegi i trajat će do rujna ili čak do listopada, a Stefan i Davor kažu da su već sad spremani za sezonu i jedva čeka utrke. Za ovu sezonu nemaju pretjeranih ambicija jer će se Stefan, koji će u rujnu napuniti 10 godina, utrkivati u kategoriji vozača do 12 godina starosti. 

Stefan i Davor spremni su za novu motocross sezonu/Foto: Mario Barać
Stefan i Davor spremni su za novu motocross sezonu/Foto: Mario Barać

Spremni su i u logističkom smislu jer će Stefan ove sezone voziti dvije Yamahe od kojih je jedna potpuno nova i ona se čuva za utrke, a u nabavi je pomogao Nenad Šipek, naš proslavljeni vozač motocrossa za čiji će "MX Team Šipek" ove sezone voziti i Stefan.

Stefan kao beba u naručju Nenada Šipeka na stazi u Matkovcu/Foto: Privatni album
Stefan kao beba u naručju Nenada Šipeka na stazi u Matkovcu/Foto: Privatni album

Dobre motocross gene Stefan je zasigurno dobio baš od oca Davora kojem su svojevremeno, zbog velikog talenta, ali i hrabrosti i odlučnosti predviđali veliku motocross karijeru. S utrkivanjem je započeo 2007. godine, a 2010. je bio u najboljoj formi. Uspon do samog vrha onemogućio je težak pad na treningu na „svojoj“ motocross stazi na Matkovcu. U padu je slomio petu na dva mjesta, teško ozlijedio nožni zglob i obje ključne kosti. Nakon što se zaliječio, u pravu formu se vratio tek 2017. godine, tada kao zreliji i iskusniji vozač.

Davor je u vozačkim danima bio poznat po dugim i atraktivnim skokovima/Foto: Privatni album
Davor je u vozačkim danima bio poznat po dugim i atraktivnim skokovima/Foto: Privatni album

- Bio sam vodeći u svojoj klasi B Open ali sam zbog nekih "mušica" Hrvatskog moto saveza i nekih njihovih čudnih odluka i nelogičnih izmjena u pravilima diskvalificiran. To je značilo i kraj moje natjecateljske karijere - pojašnjava Davor koji i danas priznaje da mu jako nedostaje utrkivanje.

- Ne smijem si to dozvoliti, povremeno se provozam, na treningu pokažem mladima neke elemente i to je to. Dosta. 

"Užitak je gledati Štefa"

- Ma još mi je veći užitak gledati Štefa kako vozi. Gledam ga neki dan i svako malo se naježim kad vidim da on s 9 godina scruba motor, pusti, pa doda, gurne ga, makne nogu. On ide toliko brzo da pusti gas i skoči bez gasa, a motor doskoči gdje treba. Jako zrelo razmišlja za svoje godine, hrabar je, stabilan pod pritiskom, čvrst u glavi, a mekan na motoru. Milina. Samo da nas zaobiđu ozlijede i uživat ćemo - zaključuje na kraju otac Davor. 

Uobičajna slika - Stefan na vodećoj poziciji/Foto: Patrik Bogović Fotography
Uobičajna slika - Stefan na vodećoj poziciji/Foto: Patrik Bogović Fotography

Stefan Lenče izrazito je talentiran i natječe se čak i u kategoriji u kojoj su dječaci dvije godine stariji od njega /Foto:Privatni album
Stefan Lenče izrazito je talentiran i natječe se čak i u kategoriji u kojoj su dječaci dvije godine stariji od njega /Foto:Privatni album