GORE NE MOŽE Po ljude koji putuju vlakom do Banove Jaruge umjesto zamjenskog busa došao - kombi?!
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
Mi koji živimo na relaciji postojanja željezničke pruge Banova Jaruga-Lipik-Pakrac-Daruvar i dalje prema Pčeliću već smo prometno potpuno otupjeli pa smo tako navikli da umjesto vlakova voze zamjenski autobusi.
Nemalo me je iznenadilo kada sam u petak 25. kolovoza na stanici u Pakracu, umjesto autobusa dočekao – žuti kombi!
Kako sam na licu mjesta dobio informaciju, razlog ovom manevru bila je prometna nesreća koju je zamjenski autobus imao u naselju Omanovac. I tako sam umjesto u kakav-takav autobus, na plus 35 stupnjeva Celzija morao kćer ukrcati u kombi s desetak mjesta. "Srećom", u Pakracu je bilo svega četiri putnika, pa su svi stali, ali pitam se što bi bilo da ih je bilo 10? Pitao sam se i što bi bilo da ih u Lipiku ili na nekoj drugoj stanici bilo desetak?
Putnici ne smiju, šljunak smije
Potaknut tim pitanjima počeo sam si tako postavljati razna druga pitanja o ovoj temi koja me boli već više od deset godina. Najprije mi nije bilo jasno zašto se putnici koji svoje usluge plaćaju HŽ PP (Hrvatskim željeznicama – Putničkom prijevozu) moraju na ovoj ljetnoj žegi taljigati u malenom kombiju, a istovremeno na istoj prugi gotovo svake večeri u Pakrac iz smjera Banove Jaruge dolazi prazna i iz Pakraca u suprotnom smjeru odlazi šljunkom do vrha puna kompozicija teretnih željezničkih vagona?
Kao znatiželjnom laiku bilo mi je čudno kako takva pruga može biti korisna i upotrebljiva za stotine tona teretnog prometa (HŽ Cargo), a opet ne može za puno lakšu kompoziciju namijenjenu putnicima (HŽ PP)? Ako može teretni, zašto se u Pakracu ne bi mogao okretati i putnički vlak?
(Naravno da nisam baš toliko naivan i da ne znam da je u svemu ključan ekonomski interes, a ne interes putnika, studenata, umirovljenika… Ali opet!)
Kako bih udovoljio vlastitoj znatiželji prokopao sam vlastitu arhivu napisanih članaka na tu temu te proguglao ključnu rečenicu: "pruga Banova Jaruga Pčelić, zamjenski autobus". A tamo – biser do bisera.
Daruvar ostao izoliran
Cijela ova najblaže rečeno neobična željeznička priča počela je u svibnju 2010. godine kada je došlo do "privremenog zatvaranja" dionica od kolodvora Sirač do kolodvora Pčelić. U praksi je to bila posljedica neznanja tadašnje vladajuće strukture u HŽ Infrastrukturi koja je mislila da je Sirač iza Daruvara čime je Daruvar ostao željeznički izoliran. Naime, tumačenje HŽ-a je bilo da zamjenski autobus prometuje na relaciji Virovitica – Đulovac - Sirač, a vlak na relaciji Sirač – Daruvar – Pakrac – Lipik -Banova Jaruga. Kasnije su shvatili da je Daruvar u stvari stanica prije Sirača.
Godine 2014. uvode se zamjenski autobusi i na relaciji Daruvar - Banova Jaruga, a pišući tada za jedan lokalni portal osobno sam svjedočio prolasku posljednjeg vlaka kroz Lipik, 24. travnja 2014. u 21 sat i 35 minuta.
"Idemo, dečki! Vidimo se nekom drugom prilikom u nekom drugom gradu".
Tim je riječima Siniša Roksandić, prometnik vlakova na kolodvoru u Lipiku, ispratio kolege u vlaku broj 2459. Strojovođa je kroz prozor vlaka poznatijeg kao "Šveđanin" istaknuo crnu zastavu, a zadnju rampu je podigao skretničar Mijo Lončarević.
Posljednji pakrački i lipički vlak
Posljednji pakrački i lipički vlak je ispratila kiša i svega šest ljudi.
Apsurdno je i što je, paralelno s ukidanjem ovog dijela pruge, završena i njena modernizacija u sklopu koje je HŽ infrastruktura na radove postavljanja moderniziranih i automatiziranih željezničko-cestovnih prijelaza u Pakracu, Lipiku i Međuriću utrošila oko 6 milijuna kuna.
"Ode zadnji vlakić. Znam da možda nije profitabilna pruga, ali tko se toga sjetio dao Bog da Božić dočeka u Remetincu", "Četnici nas nisu istjerali iz Lipika, ali ovi definitivno rade na tome. Seoba počinje", "Ma, treba nam sve uzeti i ograditi nas žicom, a hranu nam bacati iz aviona u ograđeno područje", "Lajemo po birtijama, a karavane prolaze. Sud je otišao blagoslovom jedne vlasti, pruga blagoslovom druge, hoće treća ukidati općine?", "Sve će to mila moja, prekriti snjegovi, ružmarin i šaš", samo su neki od tadašnjih Facebook komentara nezadovoljnih građana Lipika i Pakraca.
Pritisak jedinica lokalne i regionalne samouprave ovoga kraja, konkretno gradova Pakraca, Lipika, Daruvara, općine Sirač i županija Požeško-slavonske i Bjelovarsko-bilogorske je bio konstantan. Rezultati su stigli u veljači 2018. godine kada HŽ PP ponovo otvara prugu za promet.
Tri godine prometovanja
Na stranicama tadašnjeg Ministarstva mora, prometa i infrastrukture slavodobitno je zapisano:
"Promotivnom vožnjom vlaka između Daruvara i Zagreba, za promet je u nedjelju, 4. veljače 2018. godine, ponovno otvorena željeznička pruga Banova Jaruga-Daruvar-Virovitica“. Uz zahvale tadašnjem ministru, pobrojana je elita koja se provozala ovim vlakom, a tekst završava zaključkom: "Ponovna uspostava željezničkog prometa provodi se s osnovnim ciljem poboljšanja kvalitete života, demografske revitalizacije i gospodarskog razvoja ovog dijela Republike Hrvatske.
„Cilj poboljšanja kvalitete života, demografske revitalizacije i gospodarskog razvoja ovog dijela Republike Hrvatske“ iz prethodnog odlomka trajao je točno do 5. srpnja 2021.
Tada je, zbog kompletne sanacije kolosijeka pruga Banova Jaruga-Pčelić ponovno zatvorena za promet željeznička pruga između kolodvora Banova Jaruga i Daruvar i to do 31. srpnja u 23.59 sati. Uskoro je uslijedilo produženje zatvaranja do 31.8.2021. pa opet do 30.09.2021...
I tako sve do današnjeg dana.
A povijest kaže da je željezničku prugu od Barče do Pakraca gradilo društvo Vicinalna željeznica Barč-Pakrac. Koncesiju je 3. ožujka 1884. dobio Heinrich Benies, koju je kasnije ugovorom od 10. svibnja 1884. preuzelo Carsko kraljevsko povlašteno društvo Južnih željeznica.
Dionica pruge od Barče do Pakraca je otvorena 18. kolovoza 1885., a dionica pruge od Banove Jaruge do Pakraca 29. studenoga 1897.
Drugu dionicu izgradilo je dioničko društvo Parovozna lonjskopoljska željeznica. Ista je tek 1932. prešla pod državne željeznice.
Vicevi na temu HŽ-a
Viceva na temu Hrvatskih željeznica je more, meni jedan od dražih je: DOŽIVITE VJEČNOST – VOZITE SE HŽ-om, a dobra fora iz internih krugova koja je prigodna baš za ovu temu je da HŽ treba promijeniti ime u HA – Hrvatski autobusi!
Hrvatskim željeznicama poslali smo službeni upit s konkretnim pitanjima na ovu temu, s ciljem dobivanja pobliže slike o budućnosti ove pruge, iako me poznanik koji je jako dobar poznavatelj situacije u željeznici uvjerava: „Nema tu povratka putničkog vlaka nikad više“.
Konkretno smo ih pitali:
1. U kojoj je fazi obnova spomenute cijele dionice pruge, gdje se odvijaju radovi na sanaciji i koji su to sve konkretno radovi?
2. Tko izvodi navedene radove na sanaciji i kada je planiran njihov završetak?
3. Kada je planirano ponovno otvaranje spomenute cijele dionice pruge?
4. Do kada je planirano da putnici koji koriste usluge Hrvatske željeznice Putničkog prijevoza, umjesto vlakom putuju zamjenskim autobusima?
5. Dobiva li HŽ PP i dalje od države i resornog ministarstva subvencije na prijevoz putnika iako se isti putnici već duži period ne voze vlakom?
6. Iako je željeznička pruga na relaciji Banova Jaruga-Lipik-Pakrac-Daruvar-Pčelić zatvorena za putnički promet, na relaciji pruge od Banove Jaruge do Pakraca gotovo svakog radnog dana prometuje kompozicija koja ima i po 30 teretnih vagona. U Pakrac dolazi prazna, a iz Pakraca se vraća natovarena šljunkom i kao takva prometuje natrag do Banove Jaruge. U kakvom je općem stanju dionica pruge od Banove Jaruge do Pakraca i je li moguće otvaranje dionice pruge Banova Jaruga-Pakrac za prometovanje putničkog željezničkog prometa s okretanjem u Pakracu kao što je to slučaj sa spomenutim teretnim vlakom?
- Ako je vaš odgovor da, je li to u planu i kada?
- Ako je odgovor ne, zašto nije ako je to moguće?
Odgovor na ovo pitanje posebno je važan jer ga temeljimo na zaključku teksta koji je objavljen u veljači 2018. godine na stranicama tadašnjeg Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a u kojem se navodi kako se „Ponovna uspostava željezničkog prometa provodi se s osnovnim ciljem poboljšanja kvalitete života, demografske revitalizacije i gospodarskog razvoja ovog dijela Republike Hrvatske“
Odgovor Hrvatskih željeznica Putnički prijevoz prenosimo u cijelosti, a čitatelji će moći primijetiti da su iz HŽPP-a poslali opširan mail u kojem nema odgovora na 90 posto naših pitanja...
-----------------------------------------
HŽPP: "I dalje će voziti autobusi..."
Zbog nedostatka dizel-motornih vlakova i prosječne komercijalne brzine od Virovitice do Banove Jaruge koja iznosi 30 km/h, željeznički prijevoz na relaciji Banova Jaruga – Daruvar – Virovitica i u voznom redu 2023./24. bit će supstituiran autobusnim linijama. U slučaju da se brzina poveća, HŽPP bi jednim vlakom mogao pokriti više linija.
Iznimka je tzv. studentski vlak koji petkom polazi iz Zagreba prema Virovitici preko Daruvara, a nedjeljom od Virovitice do Zagreba preko Daruvara. Vozni red navedenih vlakova je sljedeći:
1950 Virovitica (16.19) – Daruvar (17.59) -- Banova Jaruga (19.39) – Zagreb GK (21.29)
- vozi nedjeljom do 11. lipnja i od 1. listopada
1951 Zagreb GK (18.12) – Banova Jaruga (20.27) – Daruvar (22.03) -- Virovitica (23.33)
- vozi petkom do 16. lipnja i od 6. listopada.
Na temelju ugovora između Bjelovarsko-bilogorske županije (BBŽ) i HŽPP-a, BBŽ sufinancira troškove javnog prijevoza redovnih studenata, umirovljenika i osoba starijih od 60 godina s prebivalištem na području BBŽ do 30. rujna 2023. godine.
Tako se prijevoz redovnih studenata s prebivalištem na području Županije sufinancira u punom iznosu 9,95 eura/74,97 kn mjesečno čime se omogućava neograničeno korištenje željezničkog prijevoza na području RH, a prijevoz za redovne studente je besplatan (pravo na sufinanciranje ostvaruje se na temelju potvrde obrazovne ustanove i identifikacijskog dokumenta kojim se potvrđuje prebivalište na području BBŽ-a).
Uz to, BBŽ sufinancira prijevoz umirovljenika i osoba starijih od 60 godina s prebivalištem na području BBŽ-a za putovanja na području RH u iznosu od 50 posto cijene pojedinačne karte za umirovljenike i osobe starije od 60 godina, a preostalih 50 posto cijene umirovljenici plaćaju sami (pravo na sufinanciranje ostvaruje se na temelju identifikacijskog dokumenta kojim se potvrđuje prebivalište na području BBŽ-a).
Također, BBŽ sufinancira troškove javnog prijevoza osoba s invaliditetom i njihovih pratitelja s prebivalištem na području BBŽ-a do 31. prosinca 2023. u iznosu od 50 posto redovne cijene ili povlastice na koju putnik ima pravo za pojedinačna putovanja karte za 2. razred redovnih vlakova, a preostalih 50 posto cijene osoba s invaliditetom i njezin pratitelj plaćaju sami (sufinanciranje se primjenjuje kada osobe s invaliditetom i njihovi pratitelji iskoriste pravo sukladno Zakonu o povlasticama u unutarnjem putničkom prometu, a ostvaruje se na temelju potvrde BBŽ-a).
Također, na temelju ugovora između Virovitičko–podravske županije i HŽPP-a VPŽ sufinancira troškove javnog prijevoza redovnih studenta s prebivalištem na području VPŽ koji studiraju na području Republike Hrvatske do 30. rujna 2023. godine. VPŽ financira prijevoz redovnih studenata s prebivalištem na području Županije u punom iznosu 9,95 eura/74,97 kn mjesečno koje omogućava neograničeno korištenje željezničkog prijevoza na području RH, a prijevoz za redovne studente je besplatan (pravo na sufinanciranje ostvaruje se na temelju potvrde obrazovne ustanove i potvrde Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju VPŽ-a).
Napominjemo da pilot-projekta besplatnoga javnog željezničkog prijevoza djece i učenika osnovnih i srednjih škola na području RH traje do 31. prosinca 2024. godine, kažu iz HŽPP-a.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!