Daruvarski gimnazijalci proveli četiri nezaboravna dana u Zürichu: "Povezao nas je češki jezik"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
DARUVAR - Učenici Gimnazije Daruvar koji se školuju po Modelu B za češku nacionalnu manjinu zajedno su s profesoricom Tijanom Trbojević boravili četiri dana u Zürichu, i to u sklopu projekta Škola bez granica, financiranog od Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Više o samom projektu Češka škola bez granica kazala nam je profesorica češkog jezika Tijana Trbojević.
Susret prijateljskih škola
-Zahvaljujući novčanoj potpori Ministarstva znanosti i obrazovanja za međunarodnu suradnju osnovnih i srednjih škola, uspostavila sam kontakt s Češkom školom bez granica u Zürichu 2019. godine. Željela sam svojim učenicima pokazati da je znanje češkog jezika također korisno i u ostalim europskim zemljama. Sama ideja oduševila je i ravnateljicu Češke škole bez granica u Zürichu, Janu Vanjkovu. Realizacija projekta bila je planirana za lipanj 2020. No, nažalost, situacija s koronavirusom poremetila nam je planove ili, da tako kažemo, odgodila projekt za dvije godine kasnije. Susret ovih prijateljskih škola u Centru Čeha i Slovaka Zürich održan je, stoga, prošloga tjedna.
-Naši daruvarski gimnazijalci su, kako su potvrdili u školi u Zürichu, pripremili za njihove učenike zanimljiv program. Gimnazijalci su najprije za predškolsku djecu, a potom i djecu nižih razreda, odigrali kazalište sjena, bajku O zlatnoj ribici. Nakon kazališta sjena uslijedila je radionica za učenike petih, šestih i sedmih razreda. Nakon pročitane bajke o nepoznatim životinjama u kojoj nema nasilja, učenici su tražili zanimljive informacije u enciklopedijama, npr. gdje žive, koliko godina žive, čime i kako se hrane. Nakon toga je uslijedio još jedan zadatak u kojem je bila važna mašta. Naravno, nije nedostajalo ideja. Učenici su uz opis izmišljene životinje i likovno prikazali izmišljenu životinju.
Komuniciranje na češkom jeziku
Važno je naglasiti da su učenici međusobno komunicirali na češkom jeziku, što je doprinijelo i njihovom samopouzdanju u komunikaciji, pojašnjava nam profesorica češkog jezika Tijana Trbojević.
-Nakon uspješno realiziranog kazališta sjena i radionice, svi usudionici projekta upustili su se u razgovor o školama, o životu u Daruvaru i Zürichu, o običajima i tradiciji do kojih obje strane drže. I dok su mali postavljali zanimljiva pitanja, veći su strpljivo odgovarali. Ali i obrnuto. Čvrsto vjerujemo da je ovaj susret obogatio sve sudionike projekta. Svakako ćemo tražiti nove načine kako bi se projekt održao što duže i tako motivirao naše učenike za učenje češkog jezika i za nove susrete, zadovoljna je Trbojević.
Ovim susretom, odaje u nastavku, obje škole su pokazale učenicima da se s češkim jezikom ne moraju susretati samo u svojoj zemlji, već bilo gdje u svijetu. Istovremeno ovaj projekt omogućio je daruvarskim gimnazijalcima kontakt s njemačkim jezikom koji učenici uče već nekoliko godina te su znanje mogli primijeniti i u govoru s izvornim govornicima.
-Motivacija i kontinuitet učenja češkog jezika ima značajnu i presudnu ulogu u održavanju češkog jezika, kulture i tradicije na našim prostorima koji su prisutni preko dvjesto godina. Na taj način etnički oplemenjuju i hrvatsko društvo. Vizija partnerskih škola je i dalje poticati suradnju među školama kako bi se međusobno inspirirali, motivirali i raznim nastavnim metodama podupirali učenje češkog jezika, zaključila je voditeljica projekta Tijana Trbojević.
Iz pera učenika
Dodajmo, ove godine sretnice koje su sudjelovale u projektu bile su bile učenice 2.c razreda koje pohađaju Model B - Klara Tuček, Zita Žabić, Tea Vacek, Amanda Bažant, Leona Pelikan i Karlo Krejča iz 1. a razreda.
Kako je uistinu bilo, najbolje su svojim rečenicama opisale one same.
Napokon, u nedjelju 8. svibnja krenuli smo na put koji je trajao 13 sati, ali to nam nikako nije bila prepreka kako bismo posjetili Češku školu bez granica u Zürichu, kazala je Leona Pelikan.
-Nakon putovanja, upustili smo se u istraživanje grada. Švicarska nije u EU i nismo imali pristup internetu. Na svu sreću, u našem hostelu su imali karte grada. Zajedno s profesoricom krenuli smo prema Muzeju čokolade Lindt, šetali smo prije ulaska u muzej jezerom koje je nevjerojatno bistro i čisto. Kada smo ušli u muzej, osjetili smo jak miris čokolade. Usred muzeja stoji fontana čokolade koja je najveća na svijetu. Odluka da posjetimo muzej čokolade je bila zaista jedna od najboljih i nimalo nismo požalili. Iz muzeja smo izašli sa nekoliko franaka manje jer smo se nakupovali odlične čokolade, ali vrijedilo je, poručuje Klara Tuček.
-Zoološki vrt je profesorica Trbojević rezervirala online tako da smo na vrlo brzo kupili karte i krenuli u nova istraživanja. Primijetili smo da je vrlo uredan i čist, a smatraju ga jednim od najboljih zooloških vrtova u Europi. U Zoo smo proveli cijelo dopodne koje nam je jako brzo prošlo, kaže Amanda Bažant.
Radionice za najmlađe
-Profesorica je osmislila dvije radionice za učenike Češke škole bez granica u Zürichu. Pripremili smo poučnu bajku Zlatnu ribicu kao kazalište sjena. Pripremali smo se u školi. Najprije smo podijelili uloge. Klara je bila zlatna ribica, Karlo ribar, Amanda ribarova nezadovoljna žena, a ja sam imala ulogu pripovjedača. Tea i Leona su stajale iza platna i pomicale likove iz predstave koje smo same nacrtale i izrezale iz crnog papira. Kada su djeca iz ciriške škole vidjela papirnate likove, zanimalo ih je kako smo ih izradili. Naše kazalište sjena se djeci i učiteljicama toliko svidjelo, da smo predstavu izvodili dva puta. Drugi put su se predškolskoj djeci pridružili i učenici nižih razreda. Naravno, susret smo ovjekovječili s nekoliko zajedničkih fotografija, kaže nam Zita Žabić.
-Kao drugi dio naše radionice, koja je bila namijenjena učenicima od 5. do 9. razreda, nastavili smo s jednom vrlo neobičnom bajkom. Za početak su promatrali crteže na kojima su gornji i donji dio tijela životinja pomiješani. Jedan od zadataka je bio, pronaći bitne informacije o tim životinjama u enciklopedijama, npr. kako i gdje žive, s čime se hrane i sve te zanimljivosti pročitati ili prepričati ostalim učenicima u razredu.
Povezao ih češki jezik
Na kraju radionice učenici su trebali izmisliti novu vrstu životinja i reći nam nešto o njima. Učenici su nas ugodno iznenadili svojom kreativnošću. Učenici koji su slijedili naše upute su se vrlo brzo s nama sprijateljili, iako nisu naši vršnjaci. Na kraju druženja, zaključili smo da nas znanje češkog jezika povezuje, zaključila je Tea Vacek.
-I na samom kraju našeg boravka u Zürichu, posjetili smo Muzej iluzija - Wow Museum Zürich - Room For Illusions. Pri razgledavanju muzeja, djelatnica nam je objasnila kako u potpunosti doživjeti svijet iluzije i kako se zabaviti uz pomoć QR kôdova. Jedan cijeli kat je pun soba punih iznenađujućih halucinacija, iluzija i novih perspektiva i kombinacija zabave s učenjem. Muzej je raspoređen na tri kata u kojima je lako izgubiti se u beskraju, stajati naopačke, mijenjati perspektivu i zaista se zapitati kakva nam je vlastita percepcija. Najzanimljivija nam je bila sobe za fotografiranje s obrnutom gravitacijom. Iz muzeja smo izašli očarani, opisao nam je Karlo Krejča.