USPJEH U LIPIKU "Nitko nije vjerovao da ćemo uspjeti s quadovima, a mi samo rastemo"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
Darijo Adžijević kao dječak nije bio okružen motorima. Nitko u obitelji nije bio zaljubljen u oktane da bi mu prenio strast, ali strast je, kako to inače u životu biva, na kraju pronašla njega.
Gledao je, priča, motore još kao klinac, jako su ga privlačili. Preko starijih, koji su ih vozili, počeo se upoznavati s njima i nije trebalo dugo da sjedne na starog Tomos automatika, jednog od popularnijih motora koji se u tadašnjoj Jugoslaviji proizvodio u Sloveniji i bio iznimno popularan u svojoj slabašnoj kategoriji.
Idejni pokretač
No, to je bio tek početak. Dariju se strast razbuktavala, sve više se zanimao za jače, i veće motore i nakon nekog vremena priuštio si je također tada popularan MZ, u narodu poznatiji kao »emzejac« ili »emzo«
- Da, bilo je to negdje 1992. ili 1993. kada sam ga kupio. Emzo 251... - smješka se nostalgično Adžijević dok sjedi u trgovini Quad Expert otvorenoj u sklopu Poduzetničkog inkubatora Lipik. Adžijević je suvlasnik trgovine koja postoji već dvije godine i, moglo bi se reći, njezin idejni pokretač.
- Poslije »emze« sam uzeo još jači, Suzuki, mislim da je ’iljadarka bila - priča misleći na kubikažu motora - To je bilo negdje 1994. godine. Bio sam u ekipi koja je voljela motore i nama su samo motori bili u igri. No, onda sam s 27. godina doživio prometnu nesreću, malo težu. Zbog motora sam bio u kolicima, svašta sam prošao... I zbog te nesreće sam prestao voziti motore i počeo voziti quadove. Kasnije su mi se počeli sviđati oldtimer motori pa sam njih počeo kupovati - priča Adžijević koji uživa restaurirati motore stare i više od pola stoljeća.
Pitamo ga kako mu to ide, a on gandijevski smireno kaže: "Kad imam vremena. Ono, polako..." i opet lagano razvuče osmijeh.
Jajoliki BMW iz 1957. godine
Što se restauracije tiče, Adžijević je široj javnosti vjerojatno najpoznatiji po BMW-u, plavo-bijelom jajolikom modelu Isseta proizvedenom davne 1957. godine.
Adžijević ju je zapravo slučajno otkrio 2015. u jednoj garaži i potom pet godina strpljivo restaurirao. Kao što je već rekao ranije: "Kad uhvatim vremena..."
Isseta je registrirana i u voznom stanju i često privlači poglede i to ne samo na pakračkim ulicama.
- Kupio sam je od Pakračanina Dimitrija Hajdina i odmah sam znao kako ću je urediti. Htio sam da ima sve originalne dijelove pa sam ih naručivao iz Njemačke, iz specijaliziranog Isseta shopa - govori Adžijević i prisjeća se kako je, kada ju je uzeo, bila u katastrofalnom stanju, izbušena s gelerima i puna zamjenskih dijelova.
I kad priča o Isseti, kao i o motorima ili quadovima, osjetite u njegovom govoru strast. Inače odaje dojam smirenog čovjeka, ali na spomen određenih oldtimera, određenih modela motora, oči mu odmah poskoče. Iako ju je iz ružnog i izraubanog pačeta pretvorio u labuda, a pritom i potrošio priličnu količinu novca da bi joj vratio sjaj, Adžijević to nije radio kako bi je potom odmah prodao. Restaurirao ju je zato što je to želio i to govori više nego dovoljno o njemu.
"Volim stare motore"
- Isseta je zapravo motor, a ne automobil... 250 kubika, 12 konja. To pripada kategoriji motora. I registracija joj je mala, za motore. Volim stare motore, oni mi nekako imaju dušu. Sad imam četiri, pet motora i Issetu. Sve što restauriram, restauriram za sebe. To nije za prodaju i to sve stoji kod mene. To je ljubav. Dok budem to mogao raditi, radit ću - kaže.
No, sada se ponajviše bavi quadovima. Trgovina je smještena u velikoj hali Poduzetničkog inkubatora Lipik. Na samom ulazu manja prostorija, stol i dodatni prodajni asortiman poput jakni i majica. Potom se hodnikom dolazi u veliku prostoriju u kojoj je smješteno desetak novih quadova, uglavnom onih za odrasle i nekoliko dječjih. Na suprotnom kraju nalazi se još jedna velika prostorija u kojoj se quadovi servisiraju.
Ideja o trgovini quadovima u Lipiku? To je sigurno u početku zvučalo kao poslovna ideja koju je malo tko spreman podržati.
- Da, ljudi su jako, jako bili skeptični. Ali ja sam išao po svom, po intuiciji. Znam dosta o quadovima, osjetio sam da bi to mogla biti dobra prilika, našao sam partnera koji je bio spreman ući u taj posao i evo... Radimo već dvije godine, a ja sam kao suvlasnik zadovoljan kako nam ide. Ljudi sve više traže quadove, sve ih je više na cesti. Isporučujemo ih i na more, tamo su pravi hit ljeti kada je sezona, a i kod nas ima sve više potražnje, primjerice OPG-ovi ih uzimaju - priča nam Adžijević dok krećemo s njim u obilazak poslovnog prostora.
Otvorili pet zastupništava
Kupci kvadova su, objašnjava nam, zapravo iz svih krajeva Hrvatske. Trenutno imaju zastupnika u Zagrebu, Pakracu, Vinkovcima, Zadru i u Istri. U ponudi odnedavno imaju i quadove za djecu.
- Za dječje quadove ne treba nikakva dozvola, ali ne smije ići na cestu. To je za vožnju po dvorištima i imanjima. Jako puno ljudi u posljednje vrijeme pita za dječje quadove. Što se cijena tiče, dječji je nešto više od 20.000 kuna, a quadovi za odrasle se kreću od 40.000 do 140.000 kuna.
U izložbenom prostoru posebno se ističe jedan quad, najveći od svih izloženih. Moćnog, nabildanog izgleda, crne boje... Čovjek kad ga vidi lako može pomisliti da mu je vlasnik Batman.
- To je Overland, košta 103.000 kuna, dosta je moćan, nakrcan je opremom i odlično izgleda.
Osim za užitak, quadovi se sve češće koriste i u poljoprivredi. Sve češće se mogu vidjeti na gospodarstvima, rančevima, u voćnjacima i šumama te gospodarstvima koja se bave ruralnim turizmom.
Prepoznati su kao terenska vozila koja mogu biti korisna za kretanje kroz područja koja nisu dostupna drugim motoriziranim vozilima.
Obično se koriste za obilazak poljoprivrednih kultura i stoke, a čak i za gnojidbu i primjenu kemijskih sredstava te prijevoz raznih stvari na kraće udaljenosti.
Hit u seoskom turizmu
Quad je jako dobar za teže pristupačne terene kojih, primjerice, dosta ima na otocima. dobrodošao je novitet i u seoskom turizmu, a poljoprivrednici ga mogu nabaviti kroz Program ruralnog razvoja, kao dostavna vozila za poljoprivredni materijal, radove u voćnjacima...
Imaju veliki radni kapacitet te su stabilni u radu jer su manje skloni bočnim prevrtanjima. Kako se razvija ruralni turizam tako su i quadovi pronašli svoje mjesto kao sredstva za adrenalinske vožnje kroz šumu.
Prema podacima Centra za motorna vozila kojima raspolaže Udruga prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme, kako navodi Agroklub, u prošloj 2021. godini, ukupno ih je registrirano 4368 komada. Cijene im se kreću od 40.000 kuna naviše, a oni najskuplji koštaju i do 200.000 kuna.
Ljepotan iz 1951. godine
Nešto dalje od kvadova, u dijelu koji već pripada servisnom dijelu, u oči upada oldtimer motor, NSU Konsul. Pravi ljepotan iz 1951. godine, izrazito lijepog dizajna koji potpuno funkcionira i u 2022. godini. Adžijević ga je kupio prije nekoliko mjeseci i sada ga restaurira, a vjeruje da će kroz nekih mjesec dana biti potpuno restauriran.
I priča o servisu je zanimljiva jer, naime, malo tko servisira quadove što je, zapravo, još jedan plus za ovu lipičku tvrtku.
- Da, rijetko tko ih servisira, a mi to radimo. Evo, primjerice, ovdje nam zbog servisa dolaze čak i ljudi iz Srbije - govori Adžijević.
I tako u Lipiku, gradu koji ima nešto manje od 5000 stanovnika, raste još jedna poslovna priča koja se razvila po cijeloj državi, a dijelom i u inozemstvu. Primjer jer to kako strast, vizija i nešto hrabrosti mogu stvoriti novu vrijednost, nova radna mjesta i priču koja ima dobar potencijal širenja.
Prva godina im je, kao i svima, bila najteža, ali već u ovoj drugoj osjetili su da su na dobrom poslovnom putu. Dovoljno je reći da su u 2022. prodali dvostruko više quadova nego u 2021., a tržište ovih atraktivnih vozila sve brže i brže raste što samo znači da će za lipički Quad Expert biti sve više posla.
- U prvoj godini smo više bili koncentrirani na to da se proširi glas o nama i sada smo, za one koje ovaj proizvod zanima, već poznati što se osjetilo po rastu u drugoj godini poslovanja. A kako je sada krenulo s pozivima za 2023., sve pokazuje da će nam i treća godina poslovanja biti uspješna. Vjerojatno ćemo morati nabaviti još jedno skladište - zaključuje Adžijević.