Fotografija: Foto: Božo Radić/CROPIX, Ivo Ravlić/CROPIX,  Zuluf, Navijač
Galerija
Foto: Božo Radić/CROPIX, Ivo Ravlić/CROPIX,  Zuluf, Navijač

Dalibor Horvat Dabo o 12. Maratonu lađa Šumara na Neretvi: "Kad zezancija prijeđe u tradiciju..."

Za nas Maraton lađa znači recikliranje samog sebe. Svake godine ispočetka. Iste ozljede, žulj koji čeka i traži svoj prst, grč koji čuči na dasci



Članovi lađarske ekipe Hrvatskog šumarskog društva ogranak Bjelovar, ili skraćeno Šumari, i ove se godine mukotrpno pripremaju za Maraton lađa na Neretvi koji će se održati u subotu 12. kolovoza u 17 sati. Ovo je 26. po redu Maraton lađa na Neretvi, a Šumarima dvanaesti. Član ekipe Šumara, Dalibor Horvat Dabo, za MojPortal.hr je napisao osebujan tekst o pripremama, što možemo očekivati od njegove ekipe na maratonu i poslije njega, tko im je nevidljiva logistika, ali i kakve veze ima Maraton lađa s utrkom Formule 1?

-------------------------------

Maraton lađa vam je najsličniji utrci Formule 1. Pitate se: kako to?

Kao prvo, dva dana prije Maratona lađa, u Opuzenu se održava utrka za pozicije zvana “Brzinac” što jako podsjeća na utrku Formule 1 za zauzimanje startnih pozicija.

Na starnim utrkama koje se održavaju na maloj Neretvi u Opuzenu, lađarske ekipe bore se za što bolje startno mjesto na nadolazećem maratonu lađa/ Foto: Denis Jerković/CROPIX
Na starnim utrkama koje se održavaju na maloj Neretvi u Opuzenu, lađarske ekipe bore se za što bolje startno mjesto na nadolazećem maratonu lađa/ Foto: Denis Jerković/CROPIX

Laserom se mjere vremena, svaka ekipa vesla zasebno na stazi dugoj oko 120 metara s okretom oko bove i povratkom natrag na mjesto gdje se startalo. Ekipe po redoslijedu od 1. mjesta do 33. lijepe svoje startne brojeve na ploču. 

Druga sličnost je start. Tko na startu izbori vodeću poziciju, tako često ostaje do kraja. Nikada u Formuli nije viđeno da onaj sa zadnjim startnim brojem preuzme vodstvo. Ok, moramo se ispraviti. Sada se pojavio taj Verstappen, no i Hamiltonu je uspjelo da sa začelja dođe do pobjede ili postolja.

Start maratona... nakon Himne i pucnja iz topa kreće ludilo/Foto: Ivo Ravlic/ CROPIX
Start maratona... nakon Himne i pucnja iz topa kreće ludilo/Foto: Ivo Ravlic/ CROPIX

Na startu Maratona lađa vlada velika gužva, lađe se dodiruju i sudaraju do prvog zavoja. Upravo je taj prvi zavoj jako bitan i najzanimljiviji. Opet kao u Formuli 1.  

Zatim u Opuzenu imate mjesto gdje se mogu obaviti izmjene veslača. E, tu vam je sličnost s ulaskom u box u F1. Važna je uvježbanost ekipe i što kraće zaustavljanje.

Izmjene se mogu vršiti na desnoj obali Neretve nasuprot Opuzena, a može se izmijeniti maksimalno 6 veslača/Foto: Grad Opuzen
Izmjene se mogu vršiti na desnoj obali Neretve nasuprot Opuzena, a može se izmijeniti maksimalno 6 veslača/Foto: Grad Opuzen

Za nas Maraton lađa znači recikliranje samog sebe. Svake godine ispočetka. Iste ozljede, žulj koji čeka i traži svoj prst, grč koji čuči na dasci. Obad šizofreno dogovara taktiku s komarcem kako da nam popiju nešto svježe krvi jer marva im na ribnjak dolazi rijetko, a veslači su tu samo tri puta tjedno.

Kupovi nam služe da se prije samog maratona odmjerimo sa suparnicima i sretnemo stare prijatelje/Foto: Navijač
Kupovi nam služe da se prije samog maratona odmjerimo sa suparnicima i sretnemo stare prijatelje/Foto: Navijač

U procesu priprema, ponekad ako stignemo, potajno odveslamo probni maraton. Špijunaža među ekipama je velika i skriva se gotovo sve. Od dizajna vesla do dizajna sjedalice, a taktiku da ne spominjemo.

Lađarski Kup Grada Lipika/ Foto: Navijač
Lađarski Kup Grada Lipika/ Foto: Navijač

Pripreme su pri kraju. Neki od nas već su na odmoru i priključiti će se u dolini Neretve/Foto: Navijač
Pripreme su pri kraju. Neki od nas već su na odmoru i priključiti će se u dolini Neretve/Foto: Navijač

Jedna od vrlo bitnih stvari za uspjeh je i nevidljiva logistika. Nama je logistika već petu godinu zaredom ekipa većinom sastavljena iz proslavljene krčme "Kod veprove glave".

Šumarima je logistika većinom sastavljena od ekipe iz proslavljene krčme
Šumarima je logistika većinom sastavljena od ekipe iz proslavljene krčme "Kod Veprove Glave"/Foto: Zuluf

Bez logistike i njihove potpore i žrtve ekipa kao što je naša ne može funkcionirati, jer treba logistika biti kao i svaki pravi seoski gazda koji će svoju stoku nahraniti, napojavati (često i obilno), timariti, masirati, skrbiti, a ako treba pojedince i štrojiti.

Koliko je to nama važna stavka, dokazuje i nova tradicija koju su uveli Šumari, a to je dodjela velikog štita kneza Dalibora u trajno vlasništvo, koji se dodjeljuje najzaslužnijim timariteljima.

Veliki štit kneza Dalibora/Foto: Zuluf
Veliki štit kneza Dalibora/Foto: Zuluf

Maratonska priča uvukla nam se u život. Kao u nekoj zemlji trećeg svijeta, “tiranin” kapetan Ivezić nas tjera u besane noći gdje nam tijela trepere od umora i dehidracije. Maraton lađa nam je zapravo stalna tema. Pripreme za Maraton i put u dolinu Neretve puni su detalja i pravila koja se ne smiju zaboraviti. Primjerice: 

“Nikada ne otvaraj oba vrata na kombiju kada puše bura jer će ti vjetar otpuhati karticu od autoputa!”.

“Nikada ne skreći s puta u Staševicu jer ti Čovo neće dati otići do baze dok ne isprobamo sva njegova vina!".

Ekipa iz Krvavca, Vida i Metkovića redoviti su gosti na na popularnom
Ekipa iz Krvavca, Vida i Metkovića redoviti su gosti na na popularnom "Grah festu" u sklopu sajma Slavonski Banovac u Pakracu/Foto: Zuluf

“Nikada ne traži da ti Piro donese koju dinju jer će ti donesti prikolicu lubenica” (u dolini Neretve, dinja je lubenica, a pipun je naziv za dinju).

“U Krvavcu obavezno stani u caffe baru II&B i uživaj u pogledu i mirisu rike”. Tu je negdje Nikola koji neće znati što bi ti prije dao… jelo, pilo ili konak!!!

Kada zezancija i želja za avanturom prijeđu u tradiciju, onda više ne treba zvati ljude na veslo, pokupiš ih s ceste, doslovno.

No, vjerojatno vas ipak najviše zanima što očekujemo ove godine.

Pa da pojasnimo, još u rujnu imali smo sastanak kod Đuke na brdu i svaki veslač je tada pred svima rekao što želi, očekuje i može za sljedeću sezonu.

Pripremanje lađe za start može trajati i pola sata.Treba postaviti parić (kormilo), pumpe muljače, jarbol sa zastavama, obaviti zaron i provjeriti lađu od ispod, sanirati sitna oštećenja, pozicionirati veslače/Foto: Zuluf
Pripremanje lađe za start može trajati i pola sata.Treba postaviti parić (kormilo), pumpe muljače, jarbol sa zastavama, obaviti zaron i provjeriti lađu od ispod, sanirati sitna oštećenja, pozicionirati veslače/Foto: Zuluf

Situacija nije izgledala dobro jer bili smo jedva na broju za sve pozicije u lađi. Ipak do prvog treninga na ribnjaku u Paljevinama, situacija se popravila. Uskoro se pojavljuju neki novi medalje žedni vampiri, a stari veslači su se vratili u ekipu. Osim toga, dolaze nam dva iskusna veslača iz SU Argo.

Bez diskusije smo odlučili da napadamo postolje, da nikad nismo bili jači, da jedemo čavle, pijemo i benzin, a prdimo dugu.. 

Sreća je element bez kojeg se ne može kao i doza prkosa i ludosti kojih imamo dovoljno.

Lađari iz Hrvatske i inozemstva natječu se za štit kneza Domagoja u utrci od Metkovića do Ploča/Foto: Božo Radić/CROPIX
Lađari iz Hrvatske i inozemstva natječu se za štit kneza Domagoja u utrci od Metkovića do Ploča/Foto: Božo Radić/CROPIX

Svi naši navijači i svi koji prate Maraton lađa, u subotu 12. 08. u 17 sati neka se sklone s vrućine i pogledaju direktan prijenos na HRT 2.

Svim ekipama želimo sreću, a nama najveću!!! 

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!