Fotografija: Foto: Getty Images/iStockphoto
Galerija
Foto: Getty Images/iStockphoto

Zašto je više od 1700 ljudi iz Daruvara i okolice dobilo dvostruko veće račune za plin?

Gradonačelnik Lneniček pozvao je sve koji su dobili veće račune za listopad i eventualno studeni da se jave u Darkom distribuciju plina i pokušaju s njima dogovoriti rješenje



Više od 1700 ljudi na području Daruvara, Sirača, Dežanovca, Končanice i Grubišnog Polja dobilo je drastično veće račune za plin za mjesec listopad. Iznosi koji su se našli na nekim računima bili su čak veći i od 120 posto od prijašnjih računa, što je mnoge građane razljutilo i bacilo u očaj.

- Susjeda je umjesto 500 kuna, koliko inače ima u ovo doba godine, dobila račun 1300 kuna i skoro završila na hitnoj jer joj je mirovina oko 1900 kuna, pa si mislite. Kaže da je zvala Darkom i da su joj rekli kako ih svi zovu zbog računa, ali da joj njezin račun neće promijeniti ni pod koju cijenu - ispričala nam jedna naša čitateljica. 

Zajamčena cijena

Ljudi s područja Grada Daruvara bili su zaštićeni kupci prema Odluci Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA) za razdoblje od 1. travnja do 31. prosinca 2021. godine. Kada Darkom distribucija plina nije prošla na natječaju kojeg je raspisala HERA, oni su početkom travnja automatizmom pripali opskrbljivaču Zagorski Metalac d.o.o. iz Zaboka i tim je kupcima cijena do 31. 12. 2021. zajamčena, a najviši limit iznosi 0,2267 kn/kWh.

Međutim, građanima koji su potpisali ugovor s Darkom distribucija plinom, koji je u međuvremenu prodan HEP-u, dobili su račune za listopad po cijeni od 0,525 kuna po kWh.

Javna i tržišna usluga

Darkom distribucija plina tvrdi da se to dogodilo jer 20 posto ljudi nije na vrijeme poslalo ispunjene obrasce i potpisane ugovore koje im je Darkom distribucija plina poslao kako bi prešli na novog distributera HEP. No, bilo je i slučajeva da su ljudi poslali sve što se tražilo od njih, ali ih novi opskrbljivač plinom nije stigao obraditi. 

Nekim su potrošačima računi bili i do 120 posto veći nego inače/Foto: Željko Hajdinjak/CROPIX (ilustracija)
Nekim su potrošačima računi bili i do 120 posto veći nego inače/Foto: Željko Hajdinjak/CROPIX (ilustracija)

Budući da brojni građani zapravo uopće razmiju zašto se to dogodilo, odgovore smo zatražili od direktora Darkom distribucije plina, Igora Slivara.

- Darkom distribucija plina je negdje u drugom, trećem mjesecu ove godine potrošačima slao obavijest i ugovore da ipak ostanu kod nas, ali na tržišnoj usluzi. Oni koji nisu potpisali do 1. travnja, prešli su na Zagorski Metalac i oni su ostali na javnoj usluzi. Javni opskrbljivač ponudio je cijenu koju je ponudio, a mi smo u tom trenutku bili jeftiniji. Treba shvatiti da smo tada imali povoljniju cijenu nego što je bila javna usluga. Oni su imali pravo izbora. Mi smo samo htjeli da ljudi koji su na opskrbi Darkom distrubucije plina prijeđu na HEP iz razloga što mi s 1. siječnjem 2022. više nećemo imati opskrbu plinom.

Zašto su ljudi dobili i drastično veće račune za listopad?

- Darkom d.o.o prodao je tvrtku Darkom distrubucija plina HEP grupi i mi smo sada u 100 postotnom vlasništvu HEP plina. HERA je, čini mi se lani u prosincu, raspisala natječaj na kojem nismo prošli mi nego Zagorski Metalac. Da bismo zadržali sve kupce, prebacili smo ih s javne na tržišnu uslugu i, naravno, ponudili nižu cijenu. I doista je cijena bila niža u odnosu na javnu uslugu. Međutim, kako nas je HEP kupio, mi smo početkom nove plinske godine htjeli prebaciti sve kupce HEP-u. Svim građanima koji imaju plin išla je obavijest da potpišu ugovor kako bi ih prebacili HEP-u te da zadrže postojeću cijenu koja je čak i niža nego što je bila ona naša cijena, ali nisu svi potpisali. One koji nisu potpisali nismo mogli prebaciti HEP-u. Naime, sustav funkcionira tako da potrošač vlastoručnim potpisom mora podnijeti zahtjev kojeg mi u registru obračunskih mjesta prevodimo i prebacujemo na drugog opskrbljivača, u ovom slučaju HEPu. No, one koji nam nisu vratili taj obrazac, odnosno zahtjev za promjenom opskrbljivača, nismo mogli prebaciti. S obzirom da je plinska godina i da HEP, naravno, u jednom trenutku za te ljude nije mogao osigurati plin, mi smo kao Darkom distribucija plina morali zakupiti plin, ali po tržišnim uvjetima. Pojednostavljeno, da ti kupci ne ostanu bez opskrbe plinom, morali smo zakupiti posebne količine plina ali, naravno, po većoj cijeni jer bi inače radili s gubitkom.

Od koga ste zakupili plin?

- Zakupili smo ga od HEP-a, ali ne po cijenama plina kojeg oni imaju zakupljenog, nego su oni u ime nas morali zakupiti određene količine plina na burzi. Cijena je ustvari 0,525 kuna po kWh koju smo mi ponudili kupcima 1. listopada. I od tih 6100 kupaca, nekih 4400 kupaca je prešlo na HEP, 1700 je ostalo. U drugom navratu prešlo ih je još 1000 i sad je ostalo još nekih 300-400 kupaca na Darkom distribuciji plina, ali uglavnom su to kupci koji ili ne žive ovdje tako da ni nemaju neku potrošnju nego plaćaju  paušale.

Znači, samo ljudi koji nisu potpisali zahtjeve i ugovore dobili su veće račune za plin? Što mogu sada učiniti?

- Samo oni, nitko drugi. Oni koji dan danas nisu dostavili ugovore i obrasce neka to naprave što prije, a najkasnije do 31. prosinca da ih možemo prebaciti na HEP kako bi i dalje imali opskrbu plinom. Neka dođu kod nas, svi smo tamo, isprintamo im obrazac i sve je gotovo za par minuta. Htjeli smo izbjeći ovu situaciju koja se dogodila, zato smo i išli s obavijesti jer nam nije bio cilj prevariti naše sugrađane i dignuti im cijenu plina. No, nismo imali izbora. Morali smo prodati plin po cijeni po kojoj smo ga nabavili. Ne možemo ga prodavati ispod te cijene jer je to protuzakonito. 

Hoćete reći da tko god je dobio drastično veći račun za listopad, sada više ne može ništa?

- Za listopad ne. No, ako nam je čovjek donio stanje, a mi smo procijenili da će potrošnja biti veća, smanjili smo mu kubike da bi dobio manji račun. Kakvo je netko donio stanje, tako smo mu obračunali.

A što je s onima koji se nisu izjasnili? Kakve su oni dobili račune za plin za listopad?

- Oni koji nam nisu vratili ugovor i obrazac, ostali su na Zagorskom Metalcu i dobili su račune po cijeni koja je bila 1. travnja. Znači, dobili su manje račune od ovih koji nisu potpisali i poslali ugovore i obrasce. No, s druge strane, ljudi koji su ostali na Zagorskom Metalcu, sada će plaćati veće račune za plin od ovih koji su prešli na HEP. Ovi koji su sada prešli na HEP plaćaju 0,1852 kuna, a Zagorski Metalac je skuplji. Ne znam točno koliko, moram pogledati, ali velika je razlika. 

Znači, sad će HEP biti najjeftiniji?

- Da. 

Koliko ste pritužbi zaprimili zbog ovih većih računa za listopad?

- Primili smo stotine mailova i odgovarali na njih.

Neki građani tvrde da su im novi ugovori stigli 25. rujna i da su imali samo četiri radna dana za slanje. Ima li u tome istine?

- To nije istina. Svi ugovori su išli krajem kolovoza i do 2-3.. rujna su svi bili podijeljeni. To je samo izgovor. Hrpa ljudi nam je poslala samo ugovor, a u obavijesti lijepo piše da se ispuni i ugovor i obrazac. Taj obrazac nam je čak važniji od ugovora jer mi radimo promjenu u registru obračunskih mjesta baš po obrascu. Ako su poslali samo ugovor, ništa nisu postigli jer mi s tim ne možemo ništa. Tako da smo morali zvati ljude i upozoravati ih da nam nisu dostavili i obrazac. Činjenica je da smo 6100 ljudi trebali prebaciiti u kratkom vremenu i to je ogroman posao. Događale su se i greške, ali stvarno, tko god je došao kod nas, nikakvih problema nije bilo. 

Što kaže HERA?

Razgovarali smo i s direktorom Sektora za naftu i plin pri Hrvatskoj regulatornoj energetskoj agenciji, Goranom Babićem, koji nam je rekao da HERA trenutno ispituje cijelu situaciju.

- Bilo je nekoliko prigovora i u postupku smo traženja očitovanja i utvrđivanja situacije s opskrbljivačima koji su u to uključeni. Ne mogu vam ništa reći konkretno jer postupak još nije završio - rekao nam je Babić kojeg smo upitali znaju li oni točno što se dogodilo s računima za plin za mjesec listopad u gradu Daruvaru?

- Ne znam točno. Kad pogledam očitovanja koja smo zaprimili, onda ću znati - kratko nam je odgovorio.

_____________________________________

Gradonačelnik Lneniček: Iskoristite svoje legitimno pravo i žalite se

Gradonačelnik Daruvara Damir Lneniček pozvao je sve one koji su dobili veće račune za listopad i eventualno studeni da se obavezno jave u Darkom distribuciju plina i pokušaju se s njima dogovoriti kako bi se našlo rješenje.

Damir Lneniček, gradonačelnik Daruvara/Foto: MojPortal.hr
Damir Lneniček, gradonačelnik Daruvara/Foto: MojPortal.hr

- Možda će im se smanjiti obračun kubika s obzirom na to da obrasci i ugovori koje su slali ili nisu bili obrađeni u HEP Osijeku ili ih jednostavno pošta nije dostavila. Neka iskoriste svoje legitimno pravo i naravno neka dostave i stvarno stanje plinomjera. Ako Darkom distrubucija plina, odnosno HEP ne prihvati njihove žalbe, neka se pozovu na HERU. Neka iskoriste svoje pravo jer nam je stalo da svaka kuna ostane u Daruvaru - rekao nam je Damir Lneniček.