Fotografija: Foto: Mario Barać
Galerija
Foto: Mario Barać

Pitali smo HŽ o nelogičnim odukama na štetu putnika iz Pakraca i dobili iste takve odgovore

Budući da se Pakračani iskrcavaju na novoj, još udaljenijoj stanici od centra grada, nismo dobili odgovor zašto se to ne može odvijati na željezničkom ili autobusnom kolodvoru



Putnici na željezničkoj liniji Banova Jaruga-Lipik-Pakrac-Daruvar-Virovitica, koji umjesto vlakom već godinama putuju zamjenskim autobusima, više ne mogu koristiti stanicu za ukrcaj i iskrcaj putnika kod Konzuma u Pakracu, u Ulici Matije Gupca.

Nekadašnje stajalište zamjenskih autobusa/Foto: Mario Barać
Nekadašnje stajalište zamjenskih autobusa/Foto: Mario Barać

Novo stajalište je u istoj ulici, ali petstotinjak metara južnije prema Lipiku i to kod kućnih brojeva 103 (u smjeru Daruvara) i 62 (u smjeru Lipika).

Novo stajalište u Ulici Matije Gupca u smjeru Lipika/Foto: Mario Barać
Novo stajalište u Ulici Matije Gupca u smjeru Lipika/Foto: Mario Barać
Novo stajalište autobusa u Ulici Matije Gupca u smjeru Daruvara/Foto: Mario Barać
Novo stajalište autobusa u Ulici Matije Gupca u smjeru Daruvara/Foto: Mario Barać

No, ni ova novost, kao uostalom i većina odluka koje Hrvatskih željeznice Putnički prijevoz donosi za ovo područje, nije prošla bez nelogičnosti.

"Policija je dozvoljava"

U upitu kojeg smo poslali na mail glasnogovornice HŽ PP i tvrtke Čazmatrans koja kao autobusni prijevoznik pruža uslugu prijevoza zamjenskim autobusima, tražili smo odgovor na pitanje zašto su u Pakracu, umjesto dosadašnjeg stajališta kod Konzuma uvedene nove stanice za ukrcaj i iskrcaj putnika?

Promet zamjenskim autobusima obavlja tvrtka Čazmatrans/Foto: Mario Barać
Promet zamjenskim autobusima obavlja tvrtka Čazmatrans/Foto: Mario Barać

"Do promjene mjesta zaustavljanja autobusa došlo je nakon što smo 22. rujna 2023. zaprimili obavijest autobusnog prijevoznika da policija ne dozvoljava zaustavljanje autobusa kod Konzuma u stajalištu Pakrac Grad te je autobusni prijevoznik predložio da se autobusi zaustavljaju 500 metara prije na autobusnom ugibalištu", piše u odgovoru Ivane Čubelić, koordinatorica za odnose s javnošću Ureda Uprave HŽ PP. Do objave ovog teksta iz Čazmatransa nije stigao nikakav odgovor.

Poznavatelji stanja na terenu će se složiti da je ova odluka logična jer je dosadašnja stanica kod Konzuma bila ne samo nepraktična za ukrcaj i iskrcaj putnika nego se isto nije moglo obavljati maksimalno sigurno za putnike.

"Policija je dala preporuku"

No, iz odgovora kojeg smo dobili iz Policijske uprave Požeško-slavonske ne proizlazi da policija ne dozvoljava zaustavljanje autobusa kako je to navedeno u odgovoru HŽ-a. 

"Organizaciju, uvjete i način obavljanja djelatnosti javnog prijevoza putnika kao i pružanje kolodvorskih usluga uređuju propisi iz nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture - Zakon o prijevozu u cestovnom prometu (NN 41/18, 98/19, 30/21, 89/21, 114/22) i drugi propisi, nad čijom provedbom upravni nadzor provodi Inspekcija cestovnog prometa navedenog Ministarstva. Zakonom o sigurnosti prometa na cestama nisu propisane posebne obaveze prijevoznika u djelatnosti prijevoza putnika te i za njih vrijede sva navedenim Zakonom propisana pravila, a između ostalih i pravila o zaustavljanju i parkiranju vozila. Prilikom organizacije prijevoza putnika svakako je preporuka da se s aspekta sigurnosti to obavlja na prometnim površinama koje su posebno izgrađene ili označene te omogućavaju siguran ulazak i izlazak putnika, piše u dopisu PU Požeško-slavonske.

Dakle iz odgovora proizlazi da policija daje preporuku, a ne zabranu i to prije svega zbog sigurnosti putnika. Imajući u vidu taj važan aspekt nameće se pitanje zašto je HŽ PP samo za Pakrac donio odluku o uspostavi nove stanice za putnike, a nije to učinio na mjestima gdje se ukrcaj i iskrcaj putnika obavlja praktički na samoj cesti kao što je to slučaj primjerice u Međuriću, Badljevini ili Kukunjevcu gdje je stanica zamjenskog autobusa na glavnoj cesti koja je udaljena četiri kilometra od nekadašnje željezničke stanice?

A autobusni kolodvor?

Površina koje je posebno izgrađena i omogućavaju siguran ulazak i izlazak putnika kako to u svom odgovoru preporučuje policija svakako je autobusni kolodvor u Pakracu koji se nalazi doslovno pokraj parkirališta Konzuma, odnosno nekadašnje stanice zamjenskog autobusa.

U već spomenutom upitu prema HŽ PP i Čazmatransu postavili smo pitanje zašto nova stanica zaustavljanja zamjenskog autobusa nije na autobusnom kolodvoru u Pakracu u Ulici Matije Gupca bb? Odgovor na to pitanje nismo dobili ni od jednih ni od drugih. Ipak, logičan odgovor je da je u pitanju mjera štednje jer ulaz na kolodvor koji je u vlasništvu treće autoprijevozničke tvrtke, sigurno ne bi bio besplatan za zamjenske autobuse.

Zašto zamjenski autobusi ne staju na Autobusnom kolodvoru u Pakracu, nismo uspjeli doznati ni od HŽ Putničkog prometa ni od Čazmatransa/Foto: Mario Barać
Zašto zamjenski autobusi ne staju na Autobusnom kolodvoru u Pakracu, nismo uspjeli doznati ni od HŽ Putničkog prometa ni od Čazmatransa/Foto: Mario Barać

Dakle, opet deblji kraj izvlače putnici koji, umjesto da ulaze i izlaze u središtu Pakraca, sada moraju na stanicu pješačiti petstotinjak metara južnije. Istina, mogu otprilike isto toliko metara pješačiti i sjeverno, u smjeru Daruvara do Stare stanice na kojoj je prije Domovinskog rata bio glavni pakrački željeznički kolodvor. Ondje se i do sada obavljao ukrcaj i iskrcaj putnika, no 16. listopada iza 18 sati smo svjedočili situaciji da je zamjenski autobus koji je dolazio iz smjera Daruvara jednostavno prošao pored stanice bez zaustavljanja. Zato sam u ranije spomenutom upitu prema HŽ PP postavio pitanje je li se vozač zamjenskog autobusa dužan zaustaviti za ukrcaj ili iskrcaj putnika na Staroj stanici kod bivšeg kolodvora (Ulica aleja kestenova)? 

Ni logike, ni znanja

Priznajem da sam to pitanje postavio kako bih dobio potvrdan odgovor i imao argument da je vozač postupio nekorektno i neprofesionalno. Zato me šokiralo kada sam od HŽ PP dobio sljedeći odgovor:

"Autobusi se ne zaustavljaju kod željezničkog kolodvora jer se autobus tamo ne može okrenuti".

HŽ PP tvrdi da se autobusi ne okreću kod željezničkog kolodvora jer se tamo ne mogu okrenuti/Foto: Mario Barać
HŽ PP tvrdi da se autobusi ne okreću kod željezničkog kolodvora jer se tamo ne mogu okrenuti/Foto: Mario Barać

Ovo je klasičan primjer birokratskog zadovoljavanja forme birokratskog odgovora koji blage veze nema sa stvarnim stanjem na terenu. Jer, ne samo što je Stara stanica mjesto gdje se autobus može sigurno okrenuti, ali raditi i ostale manevre, nego je Pakrac Stara stanica već godinama pa tako i danas redovna stanica na važećem voznom redu željezničke linije Banova Jaruga-Lipik-Pakrac-Daruvar-Virovitica koji je donio upravo HŽ PP.

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!