Direktorica Darkoma Ivana Djedović: "Od jeseni odvoz otpada skuplji za 22 kune"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
DARUVAR – Od 1. listopada Daruvarčani će odvoz otpada plaćati po novoj cijeni.
Konkretno, prema prijedlogu Cjenika pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada, kućanstva će morati izdvojiti u prosjeku 22 kune više za mjesečni račun za jedno pražnjenje kante nego što su to činili do sada. U moru poskupljenja hrane, energenata i svih ostalih usluga, ovo je i više nego dovoljan povod za razgovor s predsjednicom Uprave Darkoma, Ivanom Djedović, koja nam je pojasnila sve o razlozima poskupljenja, kao i o preseljenju u novi prostor. Na „tapeti“ se našlo i odlagalište komunalnog otpada Cerik, kao i postotak u kojem Daruvarčani izdvajaju otpad na kućnom pragu.
Ljeto je za vas i Vaše zaposlenike bilo radno. Radili ste na formiranju novih cijena odvoza komunalnog otpada. Zašto je uopće došlo do toga? Je li riječ o dominu efektu u moru poskupljenja koje nas je sve zahvatilo ili nečemu drugome?
- Krenut ću od novog Zakona o gospodarenju otpadom koji je donesen u srpnju 2021. godine. On je pokrenuo lavinu jer su jedinice lokalne samouprave trebale donijeti nove odluke o načinu pružanja usluga sakupljanja komunalnog otpada. Nakon toga, trebalo je donijeti i nove cjenike. Bitno je reći da tu odluku donosi predstavničko tijelo, u ovome slučaju Gradsko vijeće. Nadalje, ta odluka sadrži fiksni dio, odnosno cijenu obvezne minimalne javne usluge. Prema starom zakonu, taj su dio donosili pružatelji usluge, odnosno mi. No, po novome Gradska/Općinska vijeća u Odluci donose i cijenu obvezne minimalne javne usluge, odnosno fiksni dio, kao i ugovornu kaznu. Tijekom lipnja, srpnja i kolovoza Grad Daruvar i općine u kojima pružamo javnu uslugu, a to su Končanica, Sirač, Dežanovac i Đulovac, definirali su da je cijena obvezne minimalne javne usluge, odnosno fiksnog dijela za kategoriju kućanstvo 58 kuna, a cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika koji nije kućanstvo 405 kuna. Korisnicima koji nisu u kategoriji kućanstva cijena se može smanjiti prema kriterijima definiranim u Odluci. To su cijene bez PDV-a. Nakon donošenja tih odluka, u roku od tri mjeseca Darkom kao pružatelj javne usluge mora donijeti novi cjenik, odnosno usuglasiti varijabilni dio. Iz tog razloga, 10. kolovoza započelo je javno savjetovanje prijedloga Cjenika pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada u kojem mogu sudjelovati svi građani. Na prijedlog cjenika javne usluge odvoza komunalnog otpada koji je dostupan građanima na službenim internet stranicama Darkoma, sve do 11. rujna putem obrasca na Webu građani mogu pitati sve što ih zanima, a mi smo na svako pitanje koje stigne pod imenom i prezimenom, dužni odgovoriti.
Prema prijedlogu cjenika koji se trenutno nalazi na javnom savjetovanju, koliko bi trebao iznositi varijabilni dio?
- Za jedno pražnjenje spremnik od 80 litara varijabilni dio, odnosno cijena javne usluge za količinu preuzetog miješanog komunalnog otpada umjesto dosadašnjih četiri kune iznosit će 6,40 kuna. Odnosno za spremnik od 120 litara umjesto dosadašnjih 6,00 kuna iznosit će 9,60 kuna.
Konkretno, koliko je to više za građane nego dosad?
- Ako je dosad mjesečna javna usluga koja uključuje cijenu obvezne minimalne usluge i cijenu javne usluge za količinu predanog otpada npr. za jedno pražnjenje spremnika za kućanstvo od 80 litara koštalo 51,90, sada će ta cijena iznositi 72,77 kuna. Dakle, u prosjeku 20, 87 kuna više za mjesečnu javnu uslugu za spremnik od 80 litara. Ako mjesečna javna usluga uključuje dva pražnjenja spremnika od 80 litara, onda bi to povećanje bilo oko 23,58 kuna.
Budući da javno savjetovanje, odnosno rasprava traje već dva tjedna, šalju li vam građani pitanja, komentiraju li, negoduju možda zbog poskupljenja?
- Zasad nismo još uvijek dobivali pismene upite, većinom usmeno čujemo komentare. Zahvaljujući i medijima, ljudi su dobro upoznati s cijelim procesom koji se tiče otpada, u korak su sa svime što radimo, a s druge strane, svjesni su i svih ostalih poskupljenja koja su nas zahvatila.
Koliko dugo su na snazi sadašnje cijene, odnosno kada ste posljednji puta poskupljivali usluge?
- Trenutne cijene formirali smo 2018. godine, a na snazi su od 2019. godine. Tada nismo upravljali reciklažnim dvorištem i mobilnim reciklažnim dvorištima, troškovi goriva tada su bili ispod 10 kuna po litri, sve ostale usluge znatno su poskupjele poput usluga servisa, daljnjeg zbrinjavanja otpada i slično. Nitko ne voli poskupljenja. To je uvijek nepopularna gesta, no često je neminovna.
Ako sve bude po planu, kada bi nove cijene trebale stupiti na snagu?
- Ukoliko sve bude u redu, od 1. listopada. Postoji određen protokol koji moramo slijediti. Između ostaloga, nakon izrade cjenika moramo tražiti određene suglasnosti, poslati građanima izjave i slično.
Što se tiče gospodarenja otpadom, konkretno odvajanja, kakvi su Daruvarčani? Odvajaju li na kućnom pragu savjesno otpad koji proizvode? Kakvi su postoci?
- Najbolje rezultate do sada imali smo 2020. godine s 25 posto odvajanja. A ove godine taj postotak iznosi 27 posto. Interesantno, ali u vrijeme korone povećala nam se količina odvojenog otpada. Primjerice, 2019. godine bili smo na 11 posto, 2020. godine na 25 posto i sada smo na 27 posto. Nemamo više veliki skok, no ja očekujem i dalje pozitivan rast, naročito otkako smo ovoga proljeća krenuli i sa sakupljanjem biootpada. Uglavnom, mi smo zadovoljni, iako uvijek postoji mjesta napretku. Tu svakako mislim na interakcije i komunikaciju s građanima o važnosti pravilnog zbrinjavanja otpada i razne edukativne radionice počevši od vrtića i škola pa prema odraslim građanima.
Ima li novosti s odlagalištem komunalnog otpada Cerik? Odnosno, kada je u planu njegovo zatvaranje? Prisjetimo se, ljudima koji žive pored odlagališta u proljeće 2021. godine tokom prosvjeda bilo je rečeno kako će odlagalište biti zatvoreno.
- Cerik ima sve potrebne dozvole za gospodarenje otpadom. Imamo okolišnu dozvolu i na temelju te dozvole radimo sve potrebne analize. Konkretno, od utjecaja na sama rijeku Toplicu, prati se slijeganje odlagališta, kao i ispušni plinovi… Sve što je zakonom propisano. Ono će biti aktivno do zapunjenja, a to pak, ovisi o stupnju odvajanja. Realno, moglo bi biti zatvoreno kroz četiri do pet godina, nemoguće je točno reći. No, važno je naglasiti kako će nas nakon zatvaranja tog odlagališta opet čekati nove, skuplje cijene jer ćemo otpad zbrinjavati negdje drugdje. I to ćemo mi građani plaćati.
Imate li saznanja što sada kažu susjedi, je li se situacija ipak smirila?
- Tenzije su se definitivno smanjile. Mislim da je tema okoliša vrlo interesantna i osjetljiva pa ljudi često zbog nestručnih i populističkih tekstova koje pročitaju na Internetu, budu u zabludi i bezrazložno se boje. Bitna je edukacija. Sjećam se jednog primjera nakon prosvjeda. Naime, u medijima je izašla fotografija odlagališta iz zraka. Na njoj se jasno vidi zelena barijera oko odlagališta, kao i uredno zbrinuto odlagalište. Ljudi su nas pitali: "Pa dobro, gdje je vama onaj dio gdje leti smeće, gdje ptice raznose papire i slično". Oni su, naime, mislili da je naše odlagalište nalik nekom divljem deponiju. Ili nalik odlagalištu iz 70-ih, 80-ih ili 90-ih godina prije uređenja, odnosno sanacije. A budimo realni i priznajmo, puno se toga otada promijenilo nabolje.
Naposljetku, Darkom se uskoro seli na novu lokaciju. Gdje idete, kada točno i iz kojeg razloga?
- Pored Darkoma nalazi se bivša zgrada Elektrometala, a krajem srpnja Grad Daruvar i Darkom potpisali su ugovor o kupoprodaji nekretnine, tj. zgrade Elektrometala i to za iznos u kojem je Grad Daruvar zgradu i kupio. Riječ je o 1,5 milijun kuna. Mi kao društvo, svih naših 79 zaposlenika, preseljenje planiramo kroz listopad ili studeni, najkasnije do kraja godine. Veselimo se što ćemo sada napokon biti pod jednim krovom. Svakako će nam biti bolje zbog organizacije posla, lakše ćemo komunicirati jedni s drugima, ali i s građanstvom prema kojem ćemo biti i fizički otvoreniji. A valja istaknuti i uštedu energenata jer ćemo biti na „hrpi“. Trenutno se zgrada obnavlja, a budući da imamo građevinsku grupu, većinu tih radova izvodimo sami. Kasnije ćemo vidjeti možemo li se javiti na neki od natječaja kako bismo zgradu i izvana energetski obnovili. Otvoreni smo prema svim mogućim solucijama, pa i najmu ostalih objekata i hala koje se nalaze na trenutnoj lokaciji Darkoma.