Muskova kobna greška: Loša baterija smanjila Tesli domet i srušila dionice
kolumnist
komunalije
Dionice Tesle ove su godine do sada skočile nevjerojatnih 427 posto, no sada je sva prilika da bi najnovija zbivanja oko Tesla Modela 3 koji se proizvodi u Kini mogla dovesti do meteorskog pada cijena dionica tvrtke, piše Jutarnji list.
Naime, prema izvještajima koji dolaze iz Kine, u Tesli su, čini se, izveli krucijalnu pogrešku jer nisu dovoljno testirali baterije za Model 3 koji se proizvodi u kineskom pogonu Giga Shanghai.
Manja gustoća energije
U početku se sve činilo sjajno kad su iz londonske agencije Benchmark Mineral Intelligence rekli kako će Tesla Model 3 iz kineske proizvodnje stizati s LFP ćelijama baterija (litij-željezo-fosfat).
Takve su baterije jeftinije i otpornije od litij-ionskih unatoč manjoj gustoći energije, a kada je Tesla Model 3 iz Kine s LFP ćelijama baterija bio predstavljen, nudio je 468 kilometara dometa u okviru NEDC ciklusa - više nego što je mogao s litij-ionskim. Sada se pokazuje kako taj doseg dramatično opada na pola po hladnom vremenu, navodi Sina Finance.
Taj je kineski portal objavio članak o vlasniku Modela 3 u kojem tvrdi da mu je domet pao s 420 na 241 kilometar s pet posto preostale napunjenosti baterije.
Prema istom članku, razlog tome je što Tesla nije dovoljno dugo testirao model 3 s LFP baterijama. Umjesto toga, oslanjali su se na informacije kupaca za evaluaciju i poboljšanje baterija.
Dok su testiranja paketa baterija 2170 trajala 23 mjeseca, Tesla Motors je LFP baterije pustio u prodaju za samo 12 mjeseci, prema izvoru iz Sina Financea, inače Teslinog zaposlenika koji je nedavno napustio tvrtku. CATL (globalni lider u razvoju i proizvodnji litij-ionskih baterija) je potvrdio da je prošlo samo devet mjeseci između najave Modela 3 s tim baterijama i početka isporuke LFP ćelija Tesli.
Moguće oštećenje baterija
Osim duplo manjeg dometa, u članku se govori i o barem jednom slučaju ozbiljnog propadanja baterije. Klijent iz Šangaja koji je kupio Model 3 s LFP baterijama krajem listopada počeo je primjećivati da mu je domet opao s 413 km koliko je isprva imao, na 353 km nakon nešto više od dva tjedna.
Kad je automobil odvezao natrag u Teslin servisni centar kako bi provjerio SOC (stanje napunjenosti) svoje baterije, prikazao je samo 46,2 kWh s potpuno napunjenim baterijama - puno manje od 55 kWh koliko bi trebao držati. Rješenje koje su naveli iz Tesle jest da vlasnici barem jednom tjedno napune bateriju na 100 posto.
I ne samo to, preporučuje se da se uvijek napuni do 100 posto kad god bi automobil bio na punjaču što posredno dovodi do duljih redova na Supercharger punjačima.
No, inženjer s kojim su razgovarali iz Sina Finance rekao je da bi to na kraju moglo oštetiti baterije. Ova bi priča koja se zasad tiče Kine mogla poprimiti puno veće razmjere iz jednog razloga - prve Tesle Model 3 koje su već stigle 26. studenog za prodaju u Europi imaju upravo LFP baterije. S obzirom na to da će dobar dio njih otići u zemlje poput Norveške, Finske i Švedske vjerojatno ćemo još čuti o tom problemu i na Starom kontinentu, piše Jutarnji list.