Što bi točno za Daruvar značilo otvaranje trgovačkog centra?
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
Vijest o mogućoj gradnji trgovačkog centra na ulazu u Daruvar koju smo objavili krajem tjedna snažno je odjeknula. Naime, prema Gradu je iskazan službeni interes ulagača za zemljište na izlazu/ulazu iz Daruvara vrijedno oko 3,3 milijuna kuna, a investitor bi na njemu, kažu u Gradskoj upravi, gradio trgovački centar.
Gradonačelnik Daruvara Damir Lneniček nevoljko priča o ovoj temi, pretpostavljamo kako ne želi da se moguća investicija stavi u predizborni kontekst, no ona to i ne može postati jer će se negdje mjesec i pol dana prije lokalnih izbora znati ide li investitor u gradnju trgovačkog centra ili ne.
Iskazan interes
- Da, riječ je o potencijalnoj investiciji o kojoj zasad ne bih htio previše govoriti, treba pričekati i vidjeti hoće li se realizirati. U pitanju je nekretnina koja je vrijedna više od tri milijuna kuna i postoji interes za njezinu kupnju. Hoće li se to na kraju i dogoditi, znat ćemo najkasnije do Uskrsa. Naime, prema Gradu je iskazan službeni interes za tu parcelu na kojoj bi ulagač htio izgraditi trgovački centar sličan onima koji se nalazi u Požegi, Bjelovaru ili Virovitici. Riječ je o krasnoj parceli na rubu grada, ali zasad ne bih govorio ništa više o tome. Do Uskrsa će biti poznato hoće li ulagač kupiti zemljište ili ne, a ako ga kupi, onda bi se na njemu gradio trgovački centar - bilo je sve što nam je prije nekoliko dana rekao gradonačelnik Damir Lneniček i to nakon dužeg nagovaranja.
Vijest o mogućem trgovačkom centru u Daruvaru je velika, ali mišljenja su, kako to već ide, podijeljena. Neki su oduševljeni, malo ih je ravnodušnih, a naravno, tu su i oni koji misle da trgovački centar u gradu u kojem većina zaposlenih radi za plaću bitno nižu od hrvatskog prosjeka - uopće nije potreban.
Zato je dobro pokušati sagledati investiciju sa svih strana i vidjeti - što bi, dakle, za Daruvar značilo otvaranje trgovačkog centra i kako bi njegova izgradnja utjecala na grad i njegove stanovnike?
Konkretni podaci
Prema onome što je rekao gradonačelnik Lneniček, ako investitor do Uskrsa odluči krenuti u projekt, radio bi se trgovački centar sličan onome kakvog je otvorila Supernova u Požegi pa iz tog primjera možemo saznati i neke konkretne podatke.
Ako bi se u Daruvaru gradio trgovački centar, riječ bi bila o formatu takozvanog "retail parka", karakterističnog za manje sredine. Retail parkovi smješteni su podalje od središnjih gradskih zona, trgovine su na jednoj razini, ali spojene u cjelinu, bez podruma i katova.
Kada govorimo o retail parkovima u Hrvatskoj i u kontekstu današnjeg vremena obilježenog pandemijom koronavirusa i posljedica koje on ima na ekonomiju, treba reći da je kod nas u 2019. i 2020. godini zabilježen snažan ulagački val u kojem je otvoreno osam novih retail parkova diljem države koji imaju dosta dobar miks zakupnika. Unatoč krizi u kojoj se nalazimo, brojke pokazuju kako je njihovo poslovanje i dalje vrlo dobro iako će i oni sami diplomatski priznati kako su ovo "izazovna vremena" te da su poslovni rezultati zbog pandemije i njezinih efekata ipak, razumljivo, niži od projekcija koje su radili za 2020. godinu.
Retail parkovi su, inače, tržišno otporniji na krize od velikih trgovačkih centara, najčešće imaju vrlo snažne i stabilne zakupnike te se u pravilu nalaze u područjima gdje ponuda nije velika i konkurentna.
Generator rasta
A kada se govori o krizi, trgovački sektor će se, prema svim predviđanjima, najbrže oporaviti i generirati rast BDP-a, a visoka osobna potrošnja jasan je pokazatelj da će retail biti jedan od generatora rasta gospodarstva. Tako bi i retail park u Daruvaru, ako dođe do njegove realizacije, trebao zauzeti važnu ulogu generatora ekonomskog razvoja grada.
Retail park Supernova u Požegi bila je investicija teška čak 16 milijuna eura. Požega po službenom popisu stanovništva (doduše danas već i starom pa sigurno i netočnom) ima nešto više od 26.000 stanovnika dok Daruvar ima nešto više od 11.000 (obje brojke bi danas vjerojatno trebalo umanjiti barem za koju tisuću).
Ono što je možda najvažnije jest da je trgovački centra u Požegi, za početak, stvorio nekih 300 novih radnih mjesta. Kada bi u Daruvaru ta brojka bila i upola manja, bila bi to sjajna stvar za grad. U tom slučaju bi oko 150 obitelji povećalo svoj kućni budžet, u gradsku blagajnu slijevalo bi se više novca, a ukupna potrošnja u gradu bi se povećala i tako generirala daljnji rast. Prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, na području Daruvara u siječnju 2021. bilo je prijavljeno 868 nezaposlenih osoba. Ako tu brojku uzmemo za primjer, s eventualnim otvaranjem retail parka taj bi se broj umanjio za 150, a stopa nezaposlenosti bi se praktički pa u jednom danu smanjila za nešto više od 17 posto. Ako bi retail park bio jednak onome u Požegi, nezaposlenost bi se smanjila za 34 posto.
Istraživanja su pokazala kako je Hrvatska pri vrhu država članica EU po potrošnji u trgovačkim centrima u odnosu na visinu primanja. U prijevodu, ulagači znaju da građani Hrvatske troše i iznad svojih mogućnosti zbog čega se i dalje očekuje širenje trgovačkih centara po cijeloj državi. Dakle, u nekoj osnovnoj matematici, ovakav poslovni projekt iz perspektive ulagača je isplativ, a ono što je svakako sigurno jest da privatnik ne bi ulagao milijune u projekt za koji nije napravio studiju isplativosti.
Oživljavanje periferije
Otvaranje trgovačkog centra na rubu Daruvara također bi podiglo cijenu nekretnina na tom području, a rub grada više ne bi bio rub nego svojevrsni "drugi centar" gdje bi ljudi, osim u šoping, dolazili družiti se u ugostiteljskim objektima. Raspršivanje zone interesa građana iz centra na zapravo dvije pozicije (centar i rub grada) može donijeti niz dobrih stvari, a najvažnija je svakako socijalno i ekonomsko oživljavanje uspavane periferije.
Nadalje, Daruvarčani kao i stanovnici okolnih naselja i gradova u šoping često odlaze u druge sredine, nerijetko i u Zagreb. Dakle, otputuju iz grada s određenom količinom novca i potroše ga izvan grada u kojem žive. U slučaju otvaranja trgovačkog centra, ne samo da bi se taj novac trošio u Daruvaru nego bi u Daruvar dolazi potrošači iz okolnih gradova (Garešnica, Grubišno Polje, Pakrac, Lipik...) i općina koji bi svoj novac ostavljali u Daruvaru čime bi grad ekonomski jačao što mu je sada nasušno potrebno.
- Retail parkovi razvijaju se većom dinamikom tijekom razdoblja koronavirusa u odnosu na veće centre. Što se tiče daljnjeg razvoja događaja, u Supernova grupi vjerujemo u trgovačke centre koji će u budućnosti morati biti više od isključivo mjesta za kupnju. Posebno je važno smisleno kombinirati ponudu hrane, zdravstvenih i beauty usluga, poslovnih prostora i mjesta za zabavu - rekao je krajem godine direktor Supernova grupe Markus Pingger za Poslovni dnevnik.
Ukratko, eventualna gradnja retail parka u Daruvaru sigurno bi stvorila jedan jaki zamašnjak s kojim bi grad bitno lakše krenuo putem gospodarskog oporavka te stekao novu poziciju na lokalnoj trgovinskoj karti.