Ostvaren generacijski san: "Pelješki most je svehrvatski projekt, stečevina svih vlada"
"Most je tu, most se sagradio i most će ostati. I to je ono što je najbitnije", poručio je premijer Plenković
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
Veličanstveni vatromet u tisućama boja koje su prošarale nebo ponad Neretvanskog kanala obznanio je „Urbi et Orbi” da je Pelješki most za kojim su čeznule generacije, Neretvana, Pelješčana, Dubrovčana i Korčulana konačno spojen, piše Jutarnji list.
Ispaljen po drevnoj kineskoj tradiciji za sreću i blagostanje onih koji su most gradili, ali i svih koji će preko njega prolaziti i diviti se umijeću mostograditelja s Dalekog istoka, koji su učinili nemoguće - za 36 mjeseci izgradili most čudo kojim je 300 godina razdvojeni Hrvatski teritorij ponovno postao jedinstven.
Neretva i Pelješac su doslovno proključali, stanovnici Komarne priredili su vlastito slavlje i vatromet, kojim su obilježili tehnički završetak Pelješkog mosta, kojim bi se nesumnjivo ponosio i poznati hrvatski izumitelj Faust Vrančić, koji je izumio i projektirao ovješene mostove kakav je i ovaj Pelješki.
Segment od 250 tona
Tijekom večeri, specijalne derik dizalice zakačile su 250 tona težak trapezasti čelični segment koji se lagano podiže od morske razine do konstrukcije mosta gdje još nedostaje tih osamnaest metara. Montaža spojnog dijela mosta zahtjevan je i precizan posao koji se zbog stabilne temperature morao raditi tijekom noći. Budući da se čelik od velikih toplina isteže, a sve je potrebno upasati u nanometar kako bi varioci iz Kine precizno obradili vanjske i unutarnje površine.
Ova divovska Lego kockica trapezastog oblika doslovno će se uklopiti u posljednju šupljinu pelješkog mosta. Inače do sada su postavljena 164 čelična segmenta različitih dimenzija i težina, od čega je najveći bio dužine pedeset i dva metara i težine 730 tona. Kineski radnici najprije će variti vanjske obode da bi se zatim spustili u utrobu mosta točnije ovog segmenta što se postavlja i nastavili variti unutarnje rubove.
Posao oko obrade i zavarivanja, kako se očekuje, potrajat će pet dana, no bez obzira na „fine“ radove koji slijede, rasponska konstrukcija mosta je spojena. Prva vozila preko mosta trebala bi proći na proljeće naredne godine, a kompletan projekt mosta s pristupnim cestama završit će se do lipnja 2022. Tako je nakon 30 godina iščekivanja od osamostaljenja Hrvatske konačno spojen hrvatski sjever i jug, a san stanovnika Dubrovačko-neretvanske županije postao je stvarnost.
Niz uzvanika na svečanosti
U Brijesti na svečanosti postavljanja čeličnog segmenta mosta i spajanja rasponske konstrukcije viđeni su: ministri Zdravko Marić, Oleg Butković, Tomo Medved, Nikolina Brnjac, Nataša Tramišak, predsjednik sabora Goran Jandroković, a u jednom trenutku im se pridružio i bivši predsjednik Sabora, a sada umirovljenik, Luka Bebić.
Premijer Plenković je izrazio zadovoljstvo brzinom kojom je pelješki most izgrađen.
- Ispod most mogu prolaziti brodovi. Neškodljiv prolaz prema Neumu nije neupitan. Ovo je jedno fantastično arhitektonsko rješenje. Most koji povezuje a ne dijeli Hrvatsku i BIH.
Dodao je da ovo nije službeno otvaranje već tehnički trenutak te da na otvorenje mogu svi doći uključujući i predsjednika RH, Zorana Milanovića.
- Ovo je svehrvatski projekt i svatko mu je nešto doprinio, a Vlada ga je realizirala kada smo bili najsnažniji. Most je spojen unatoč covidu, rekao je premijer.
Predsjednik HDZ-a BIH Dragan Čović, koji je također bio na svečanosti u Brijesti, bio je zadovoljan projektom Pelješkog mosta.
Čestitke kineskog premijera
Veleposlanica Kine prenijela je čestitke i pozdrave premijera Lia, koji je bio ovdje na gradilištu u Brijesti.
- Most kreira neraskidivu vezu Hrvatske i Kine i Kine. Međutim moram naglasiti da je most nastao zahvaljujući našim prijateljima u EU. Ipak svatko je svatko je dao doprinos. Zahvalio bih županu, Nikoli Dobroslaviću, Branku Bačiću, Dubravki Šuici, Luki Bebiću, rekao je ovom prigodom Plenković.
Nakon što je zadnja „rupa” na Pelješkom mostu popunjena premijer, Andrej Plenković obišao je radove na već spojenoj konstrukciji mosta gdje su ga dočekali kineski radnici koji su most junački gradili posljednjih 36 mjeseci. On je skupa sa županom Dubrovačko-neretvanskim, Nikolom Dobroslavićem, predsjednikom Uprave Hrvatskih cesta, Josipom Škorićem te ministrom prometa Olegom Butkovićem simbolično prešao preko tek postavljenog posljednjeg u nizu segmenta Pelješkog mosta.
- Hrvatska je spojena, obznanio je na Pelješkom mostu Plenković istaknuvši da je ovaj projekt bio san mnogih generacija.
- Ostvarili smo cilj koji rješava problem star 300 godina. Ono što se dogodilo večeras najbolje opisuje tezu o modernom suverenizmu koja definira strateške nacionalne interese, rekao je Plenković.
Most spaja Hrvatsku, ali i EU
- Ovaj most spaja i Europsku uniju. Ne dijeli Hrvatsku i BiH već ih povezuje i bit će atrakcija kojom će mnogu željeti proći. Njemu ćemo se veseliti kao stečevini svih prethodnih vlada i saziva Sabora. Svih onih koji su težili da se cilj ostvari. Ovo je veliki svehrvatski projekt, ujedno najveći koji smo sufinancirali sredstvima Europske unije, a riječ je o 357 milijuna eura. Tu želim zahvaliti svima posebno ministru Butkoviću i predsjedniku Uprave HC-a, Josipu Škoriću. Također zahvala ide i CRBC-u radnicima i inženjerima koji su tri mjeseca prije roka, unatoč pandemiji i problemima, uspjeli spojiti most ranije od planiranog, dodao je Plenković.
- Hrvatska je realizirala svoje pravo da spoji teritorij, a Pelješki most je dvadeset metara viši od mosta na Velikim jezerima i desetak metara niži od mosta na Bosforu, istaknuo je.
Podsjetimo, projekt Pelješkog mosta se dva puta započinjao i prekidao. Nekada je to bilo zbog politike, a nekada zbog nedostatka novca. Nad mostom je stalno visio crv sumnje i pitanje: „Hoće li to ikada biti“. Na kraju unatoč početnom nepovjerenju kineski radnici su spojili most za 36 mjeseci.
Nakon grubih radova spajanja mosta slijede „fini“ radovi - najmanje još četiri mjeseca posla. Polaganje instalacija unutar mosta, odvodnja, postavljanje mjernih uređaja za praćenje konstrukcije mosta, cestovna, signalna i dekorativna rasvjeta. Rasvjeta će biti diskretna uz minimalna svjetlosna zagađenja i po naći će naglašavati linije i konture Pelješkog mosta upravo onako kako to ovaj infrastrukturni projekt stoljeća i zaslužuje, piše Jutarnji list.