Fotografija: Kreće obnova oklopnog vozila iz Kusonja/ Foto: Deni Marčinković/Privatni album
Galerija
Kreće obnova oklopnog vozila iz Kusonja/ Foto: Deni Marčinković/Privatni album

Obnovljeni oklopnjak u kojemu su branitelji u Kusonjama upali u zasjedu uskoro na Barutani

U planu je i snimanje dokumentarca o Kusonjama što je razlog više da vozilo stavimo u funkciju kako bi se koristilo za filmske ilustracije, kaže Marin Sabolović



Izvorni ostaci oklopnog vozila TOP 1, s kojim su pripadnici A satnije Bjelovar i hrvatski policajci upali u zasjedu u Kusonjama 8. rujna 1991., stigli su u bjelovarski bravarski obrt MA-PA te ovih dana kreće njegova obnova. 

Kako se čulo na konferenciji za medije, vozilo bi trebalo biti obnovljeno do Male Gospe, odnosno 8. rujna, kada se obilježava 32. godina od strašnog zločina u kojemu je ubijeno 20 hrvatskih branitelja.

Ostaci vozila/ Foto: Deni Marčinković
Ostaci vozila/ Foto: Deni Marčinković

Recimo i to da će nakon obnove vozilo biti izloženo na otvorenom prostoru Galerije "Barutna 1991." kako bi svjedočilo tragičnim, ali i slavnim vremenima hrvatske suvremene povijesti.

Obnova stoji 10 tisuća eura 

- Zahvaljujem se Miroslavu Ivančiću, predsjedniku Gradskog vijeća Grada Pakraca, s kojim smo koordinirali ovu akciju i koji je napravio sjajnu gestu ustupivši nam vozilo. Naime, vozilo je napravljeno u Tvornici oklopa Prekopakra (TOP), stoga kad kažemo da se ono vraća kući, taj termin nije do kraja ispravan. Međutim, kada kažemo da su u njemu stradali uglavnom Bjelovarčani, onda taj termin možemo koristiti, naglasio je predsjednik Društvu za očuvanje hrvatske vojne tradicije Marin Sabolović.

Vozilo bi na Barutani trebalo biti do Male Gospe/ Foto: Deni Marčinković
Vozilo bi na Barutani trebalo biti do Male Gospe/ Foto: Deni Marčinković

Kako kaže, inicijativu je pokrenula i vodila Andrea Posarić, dijete poginulog branitelja, a svoj obol dali su i A satnija Bjelovar, Udrugu obitelji poginulih branitelja Domovinskog rata Kusanje 91-93 te braniteljske udruge.

Vozna funkcija

- Hvala i Gradu Bjelovaru, koji je projekt sufinancirao sa sedam tisuća eura, dok je preostalih tri tisuće osigurali Ministarstvo kulture i medija. Što se obnove tiče, ona će biti vrlo zahtjevna, jer jedino što je ostalo je podvozje. Po završetku obnove, u vozilo će se moći uči te će se vidjeti ostaci izvornog vozila, a vanjština će u 100 postotnom obliku odgovarati izvornom obliku, pojasnio je Sabolović. 

Tragovi metaka/ Foto: Deni Marčinković
Tragovi metaka/ Foto: Deni Marčinković

Dodao je i to da će verifikaciju nacrta za vozilo i nadzor nad izradom provodit će Ivica Širac, koji je u Tvornici TOP sudjelovao u izradi izvornika.

- U planu je i snimanje dokumentarca o Kusonjama u dvije epizode što je razlog više da vozilo stavimo u voznu funkciju kako bi se koristilo za filmske ilustracije. Također, unutrašnjost će biti interaktivna, a u njoj će se nalaziti povjesnica tog događaja, poručio je Sabolović. 

Izvorno vozilo/ Foto: Privatni album
Izvorno vozilo/ Foto: Privatni album

Bjelovarski gradonačelnik Dario Hrebak, pored ostalog, kazao je da nije dvojio niti sekunde kada je čuo za ideju.

Nemjerljiv značaj za Bjelovarčane

- Žao mi je što je samo ovaj dio vozila ostao i što nismo ranije krenuli u ovaj projekt. Za Bjelovarčane ono predstavlja simbol otpor, hrabrost, junaštvo i žrtvu koje su ti dečki podnijeli. Hvala Gradu Pakracu što nam je izašao u susret, jer nemjerljivo je koliko ovo vozilo znači za Grad Bjelovar, kazao je Hrebak.

Predsjednik gradskog vijeća Grada Pakraca Miroslav Ivančić ovim je povodom naglasio da Pakrac i Pakračani poštuje svoje branitelje, kako one iz njihovog grada ali i iz ostalih dijelova Hrvatske. 

Gradonačelnik Hrebak s članovima obitelji poginulih branitelja i izvođačem radova/ Foto: Deni Marčinković
Gradonačelnik Hrebak s članovima obitelji poginulih branitelja i izvođačem radova/ Foto: Deni Marčinković

-Prijateljstvo Pakraca i Bjelovara je zaliveno krvlju hrvatskih branitelja i to ćemo uvijek poštivati. Nakon što nam je prezentirana ideja, odluku da se vozilo prepusti Bjelovarčanima donijeli smo jednoglasno, kazao je Ivančić. 

Bjelovarski branitelji ušli su u legendu

Posebno emotivan bio je pripadnik A satnije Pero Drmić, koji se izvornim vozilom vozio se u rujnu 1991 godine.

- Bjelovarski branitelji, pripadnici A satnije ovim su vozilom otišli braniti Pakrac i Hrvatsku i ušli su u legendu. U to vrijeme nismo bili naoružani. Osim koje puške, nismo imali doslovno ništa. Jedino što smo imali bila je hrabrost i hrvatska odora i hrvatski ponos. Vrijeme ne možemo vratiti i volio bih da danas ne stojimo tu, ali nažalost stojimo. Zato je bitno mladim generacijama pokazati gdje se i za što se ginulo. Mi smo išli u Pakrac, da Pakrac ne dođe u Bjelovar, zaključio je Drmić. 

Za kraj recimo i to da je Mario Pavešić, vlasnik bravarskog obrta MA-PA, kazao da bi radovi trebali biti gotovi krajem kolovoza.

Slika iz rujna 1991./ Privatni album
Slika iz rujna 1991./ Privatni album

- Velika mi je čast raditi na ovom projektu. Bili smo premladi i nismo tada mogli sudjelovati u tome, ali ovime dajemo svoj doprinos. Sa svih strana javljaju nam se ljudi koji žele pomoći, a od ove šasije napravit ćemo što je moguće bolje izdanje, zaključio je Pavešić.

Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!