Lipičani i Dobrovčani: "Djeca se igraju vani s maskama, prašina nas ubija! Dosta je više!"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
„Stop maskama“, „COVID 2020/21 – PZC 2023/24“, „Želimo siguran put do škole“, „Stop prašini“, „Lipik - kontinentalna Opatija“, natpisi su i parole koje su nosili sudionici mirnog prosvjeda koji je u četvrtak 12. travnja od 14 do 15:45 održan u Lipiku, a kao reakcija stanovnika lipičke Ulice Matije Gupca te Ulice Kralja Tomislava u Dobrovcu.
Prosvjed je održan zbog toga što još uvijek nisu ni blizu dovršetka radovi na dionici državne ceste D47, od Lipika prema Dobrovcu, preciznije od križanja kod Dječjeg doma do rotora u Dobrovcu u dužini od 2500 metara. Radovi su počeli u svibnju 2022. s prvotnim rokom završetka u svibnju 2023. Investitor su „Hrvatske ceste“ d.d., izvođač radova je Zajednica ponuditelja PZC Brod d.o.o. i Poduzeće za ceste d.o.o., uz nadzor glavnog inženjera tvrtke Consol d.o.o
Više od 50 prosvjednika okupilo se na križanju Matije Gupca i Ivana Gorana Kovačića mirno prelazeći cestu na mjestu gdje je predviđen pješački prijelaz, a jednako tako mirno i strpljivo čekali su vozači koji su naišli u vrijeme trajanja prosvjed.
Ipak, puno je veći broj bio onih koji su prosvjed zaobišli alternativnim pravcem. Posebno je zanimljivo što tijekom skoro dvosatnog prosvjeda nije naišao niti jedan kamion! Kasnije je organizatorica prosvjeda Marina Hlapović došla do informacije da je razlog policija koja je kamione preusmjeravala na točkama u Lipiku i Dobrovcu.
Prašina postala zdravstvena ugroza
Svi sudionici prosvjeda, među kojima je bio i Vinko Kasana, gradonačelnik Lipika te predsjednik Gradskog vijeća Slobodan Katunar kao i nekoliko gradskih vijećnika, jednoglasni su u zaključku da je čaša strpljenja došla do vrha i da je situacija postalo ozbiljna ugroza za zdravlje ljudi.
- Prije smo se bunili i bili nezadovoljni zbog sporosti radova i loše kvaliteta radova koji su izvedeni, ali sad je ovo postao vapaj očajnika koji su prisiljeni udisati prašinu. Supruga mi ima respiratorne probleme i stanje joj je sve gore, ističe Krunoslav Klaić.
Sve veće probleme ima i Ksenija Adžijević koja radi kao medicinska sestra.
– Svako jutro Nixar tablete i pumpicu za astmu ja uzimam zadnje dvije godine, a prije sam ih koristila puno rjeđe.
Ivica Hlapović je umirovljeni policajac kojem se također ovakva situacija odrazila na zdravlje.
- U službi sam bio 35 godina i bez obzira na stres nikada nisam imao problema s tlakom. U zadnjih godinu dana tlak mi je skočio na 180/100.
Taoci prašine. Sve veće štete
- Ne gledamo više toliko ni na štete na kućama i fasadama, na autima, ali ovo je neizdrživo za zdravlje, pluća su nam puna prašine, oči nas već žuljaju. Mi molimo i apeliramo da se ova cesta dovede u najosnovnije stanje za funkcioniranje, da se asfaltira kako ne bi bilo ove prašine. Ali bojim se da tu nema rješenja. Pa kako će biti rješenja kad je gazda pobjegao u Bosnu? Nema tu više novaca ni rješenja. Dodatno frustrira što stalno pomiču rokove za završetak radova, a vidite i sami, završetak radova nije ni blizu, rezignirano tvrdi Hlapović.
Uz zdravstvene, prašina izaziva i niz drugih problema, ljudi su prisiljeni biti zatvoreni u kuće, ne mogu raditi kućanske poslove u dvorištu, sušenje rublja nemoguća misija, a prašina izaziva i znatnu materijalnu štetu. Tako je Dejan Vondrak prije nekoliko mjeseci na obiteljskoj kući dao izraditi pročelje s perlama koje se kao šljokice presijavaju na suncu. Perla ni šljokica više nema iako je u nekoliko navrata pokušao prati pročelje vodom pod pritiskom.
I njegov susjed Igor Kolar kaže kako je prašina postala neizdrživa toliko da im se pokvario robotski usisavač.
– Isti izvođač radova još uvijek radi i cestu Kadanovci – Treštanovci na području Pleternice. Jedan poznanik koji se bavi servisom klima uređaja mi je rekao da je na tom potezu prašina „na mrtvo“ uništila 48 klima, kaže Kolar.
Djeca ne mogu van bez maski
U Ulici Matije Gupca ima više od 20 djece, školaraca kojima zatvorenost u kuće posebno teško pada, a nažalost navikli su da im je za igranje vani neophodna zaštitna maska. Očajni stanovnici dionice na kojoj je gradilište ističu i da su veliki problem neodgovorni vozači koji često voze prebrzo i tako dodatno podižu prašinu, a motociklisti se nerijetko voze po asfaltiranom nogostupu što dodatno ugrožava stanovnike.
- Ovdje u ovoj ulici žive dobronamjerni ljudi koji imaju strpljenja, ali strpljenju je došao kraj jer se ne vidi kraj završetku ovih radova. Mi praktički živimo u bunkeru, a ne u kući. Svi prozori su zatvoreni, sve rolete spuštene, izađemo iz kuće na kratko 2-3 puta dnevno i prašine je toliko puno da je već osjećamo u ustima. Po mojoj procjeni većina vozila ovom cestom prolazi brzinom od 70 km/h i kad vam tom brzinom na ovakvoj cesti protutnji furgon, digne se tolika prašina da ne vidim kuću s druge strane ceste. Ovi radovi se moraju završiti što prije i moj osobni prijedlog će biti da ovakve prosvjede održavamo, ako treba i svaki dan, poručio je Hamdija Gadžić koji je na prosvjed došao sa suprugom Jasnom koja boluje od astme.
– Ovome nema kraja, jasno je da je izvođač radova jako neodgovoran i valjda postoje institucije i mehanizmi da ga se privoli ili da se raskine ugovor i zaštiti zdravlje ljudi i djece koji ovdje žive, poručuje Jasna Gadžić.
U jednom trenutnu prosvjednicima se spontano priključilo i zaradilo veliki aplauz 35 ljudi iz cijele Hrvatske koji su trenutno u Domu hrvatskih veterana u Lipiku, a koji su krenuli u posjet Ergeli.
Gradonačelnik Kasana je stao uz svoje sugrađane i dao im bezrezervnu podršku.
- Stanje je definitivno neizdrživo i ovo je postalo pitanje zdravlja. Razumijem ljude kojima je sve teže i koji s pravom traže da se radovi završe. U kontaktu sam s Hrvatskim cestama i oni se trude da se što prije na ovu dionicu navuku završni sloj asfalta i ja se stvarno nadam da su u pitanju dani. Mi radimo sve što možemo, uključili smo vatrogasce koji zalijevaju dionicu, ali to ne može riješiti probleme koje imaju ovi građani. Izvođač je zakazao, a cijeli projekt ne valja i nije dobro pripremljen. Razgovarao sam s stručnim ljudima koji kažu da se takva dionica odradi za 4 mjeseca, a kod nas to traje već 2 godine i 4 mjeseca. Mi smo djelomično ograničili kamionski promet, ali smo dužni osigurati i gospodarsku djelatnost. Ovdje imamo nekoliko velikih i za naše gospodarstvo važnih tvrtki, one moraju raditi i ne možemo zaustaviti život, poručio je gradonačelnik Kasana.
Izvođač potkapacitiran
Svi sudionici prosvjeda jednoglasni su i u stavu da je trenutni izvođač radova ne može dovršiti posao na ovom gradilištu, da je potkapacitiran i strojevima i radnicima. Njima Lipičani i Dobrovčani ništa ne zamjeraju, kažu da imaju razumijevanja za njih i ističu da im je još teže jer moraju svaki dan raditi u toj prašini. Posebno je slikovita bila scena u kojoj su na samo nekoliko metara od prosvjednika tri radnika radili završnu, finu pripremu i ravnanje nogostupa što je neodoljivo podsjetilo na scenu iz filma „Titanik“ u kojoj brod tone, a orkestar svira vesele i žive melodije.
Među vozačima koji su strpljivo čekali propuštanje bio je i Đuro Klanjčić iz Popovače koji trenutno radi u Pakracu pa često ide ovom cestom.
– Razumijem ljude i mogu zamisliti koliko im je teško živjeti u ovim uvjetima tako da nema ljutnje, pričekat ću dok me ne propuste, rekao je Klanjčić.
Hrvatskim cestama koje su investitor ovog projekta poslali smo upit na ovu temu s konkretnim pitanjima. Zanimalo nas je, s obzirom na to da su se stalno pomicali rokovi završetka, koji je sada krajnji rok završetka radova, koji su konkretni razlozi zašto radovi na rekonstrukciji spomenute ceste nisu završeni i zašto im se još uvijek ne nazire kraj te što oni kao investitori konkretno planiraju učiniti da izvođača radova privole i prisile da dovrši ugovoreni posao u roku?
Hrvatske ceste: "Molimo za strpljenje".
S mail adrese javnost@hrvatske-ceste.hr, a u čijem potpisu nema imena ni prezimena, stigao je odgovor koji prenosimo u cijelosti:
"Iz opravdanih razloga, a uslijed nesukladnosti projekta s postojećim stanjem instalacija i zakonitog izmještanja istih, Izvođaču je produžen rok izvođenja radova do kraja svibnja 2024. godine. Predstavnici Hrvatskih cesta u stalnoj su komunikaciji i koordinaciji s Izvođačem radova, te su svakako involvirani u radove i završetak projekta. U pogledu trenutnog stanja radova, konstatirali bismo kako je trasa ceste pripremljena za polaganje hladno recikliranog sloja sa upjenjenim betonom dok je pješačko–biciklistička staza pripremljena za asfaltiranje.
O dinamici izvođenja radova upoznati su predstavnici Mjesnih odbora i predstavnik lokalne samouprave (Grad Lipik). Upravo zbog pravovremenog obavještavanja javnosti i građana uvedeni su sastanci u prostorijama gradske uprave Grada Lipika.
Jasna nam je nezadovoljnost građana, te molimo za još malo strpljenja do završetka radova.
Ne spominju raskid ugovora
U našem upitu također smo ih podsjetili da su prije otprilike godinu dana sa spornim izvođačem radova raskinuli više ugovora o održavanju i zaštiti državnih cesta u nekoliko županija. Tada su Hrvatske ceste kao razlog raskidanja ugovora naveli nepotpuno izvršavanje te dijelom izostanak izvršenja pojedinih ugovornih obveza, a što je utjecalo na osiguranje uvjeta za zaštitu cesta i sigurno odvijanje prometa.
Obzirom da se isti zaključak u praksi doslovno odnosi i na sanaciju D47, zanimalo nas je zašto nakon tih loših iskustava, nije raskinut ugovor za spomenute poslove u Lipiku i Dobrovcu? Pitali smo ih razmatraju li sada tu mogućnost i ukoliko do toga dođe, kakva bi bila daljnja procedura odnosno kada bi se mogao očekivati završetak radova?
U spomenutom dopisu Hrvatskih cesta na ova pitanja nismo dobili nikakav odgovor.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!