Dom za starije u Bjelovaru poskupljuje 40%, korisnici očajni: "Nećemo imati novca ni za lijes"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
BJELOVAR – Dom za starije i nemoćne osobe Bjelovar od 1. travnja poskupljuje uslugu smještaja za oko 40 posto.
Šok i nevjerica zbog još jednog poskupljenja nastupili su kod korisnika, a neki su, kako doznajemo, najavili i otkaz smještaja. Odnosno, prisiljeni su snaći se negdje drugdje jer naprosto više ne mogu, sa svojim skromnim mirovinama, pratiti poskupljenja koja su se dogodila u posljednjem razdoblju.
Razgovarali smo s korisnicama koje su u Domu dvije, odnosno dvije i pol godine. Na svojem primjeru pojasnile su nam kako se nose s nepredviđenim troškovima smještaja.
Nada Radosavljević ima 68 godina i u bjelovarskom Domu smještena je posljednje dvije godine. Teško je bolesna. Osim bolesnog srca, trebala bi po 9. put na operaciju bruha, ali to jednostavno nije moguće jer joj je previše riskantno ponovno primiti anesteziju.
Sirov krumpir
- Smještena sam u dvokrevetnoj sobi bez balkona. Moja cimerica i ja plaćamo svaka 520 eura. U tu cijenu uključeni su krevet, jedan ormar u koji moraju stati naša dva života, kupaona i tri obroka dnevno. Nekada su se u tim obrocima, primjerice uz variva, dobivale i kobasice. Sada ni toga više nema. Krumpir svakih par dana bude sirov. Hrana je doslovno sirotinjska, priča nam Nada i prisjeća se kako je i lani Dom poskupio i to za 20 posto. Otkako je ona tu, radi se dakle, o poskupljenju od više od 60 posto. Ono što očekuje, otkriva nam, najprije je više poštovanja kojem se nadala u zalazu svog života.
Isto misli i Ljubica Varošanec (76) koja je u Domu nešto duže od Nade, dvije i pol godine.
- Mjesečno za jednokrevetnu sobu s balkonom sada plaćam 650 eura. Kada sam došla, u listopadu 2021. godine, plaćala sam 2910 kuna. Potom je 2023. došao euro pa sam plaćala 390 eura. Od travnja iste godine plaćala sam 467 eura, a sada ću plaćati 650 eura, pojašnjava Ljubica. Otkriva kako joj mirovina od 300-tinjak eura ni blizu nije dovoljna pa za ostatak do pune cijene Doma troši novac koji ima na računu zahvaljujući stanu kojeg je prodala.
Završio je san o skupljem lijesu
- Niti u dolasku mi nije bila dovoljna mirovina. A sada moram gotovo 400 eura dodati da bih preživjela mjesec, priznaje Ljubica. Našalila se kako je nekada mislila da će si moći jednoga dana kada za to dođe vrijeme moći priuštiti skuplji lijes, no sada zna da će imati najjeftiniji.
Bolesne, ali hrabre žene naposljetku su se složile da je najbolje da ih samo zamotaju u bijelu plahtu koju će privezati mašnom jer za ništa drugo neće imati novca.
Nada je u sličnoj situaciji pa ni njena mirovina nije dovoljna za smještaj u Domu. Kako bi podmirila račun, pomaže joj sin.
Svoje pritužbe na neke detalje u Domu, ispričala nam je i Ljuba. Kako kaže, sve dodatne usluge u Domu im se naplaćuju.
- Prijevoz liječniku košta 7 eura, vađenje krvi 6 eura, ako trebam pratnju nju ću također dodatno platiti. Šest eura košta me usluga postavljanja katetera koju sam zatražila. Trošila sam, kažu mi, njihovu radnu snagu. Prijedlog je bio i da nam frižider u sobi umjesto malo više od tri eura, sada naplaćuju 10 eura po osobi mjesečno, priča nam Ljuba koja se inače kreće isključivo pomoću pomagala, odnosno kolica za hodanje.
Pala u sobi
Prisjetila se i kako je dva puta pala u svojoj sobi nakon čega je satima ležala na podu.
- Nisam mogla sama ustati, pa sam ležala tako na oštrom tepihu sve do jutra. Onda su me čistačice spasile. Drugi put kada sam pala, čelom sam udarila u pod i ozlijedila se. Isto se nisam mogla ustati, no uspjela sam dohvatiti mobitel i oko 4 sata sam zvala i prijavila što mi se dogodilo. Rekla sam da sam dobro i da nisam ništa slomila, no da ne mogu ustati. Do 6 sati sam tako čekala na podu da me podignu, jer sestra nije imala ključ od sobe, priča Ljuba.
Upitali smo naše sugovornice jesu li se požalile na svoje probleme i s ravnateljicom Doma pokušali riješiti ono što ih muči.
Nužna poskupljenja
- Jednom u par mjeseci imamo sastanke na katu i tada možemo reći svoje kritike i pohvale. Dosad, na što sam se god potužila, nije bilo riješeno. Čak ne bih dobila niti odgovor što je baš ružno. Niti na čekanje od dva sata da me podignu nakon pada u noći, nisam dobila nikakav odgovor, kaže Ljuba koja bi voljela da je odnos ravnateljice prema korisnicima u Domu ljubazniji.
Što se tiče ostalog osoblja, Ljuba i Nada se se složile da su svi korektni prema njima.
O poskupljenju od 40 posto, ali i o pritužbama korisnica s kojima smo razgovarali, upitali smo ravnateljicu Doma Sanelu Mlatilik.
Najviše su poskupjele, kaže nam, one usluge koje nude veći komfor. Apartmani su poskupjeli tako za 50 posto, jednokrevetne sobe za 40 posto, dok su dvokrevetne sobe poskupjele za 30 posto. Za 43 posto poskupio je i stacionar.
- I lani smo podignuli cijene i računali smo da ćemo biti na nuli, no to se nije dogodilo. Samo u ovoj godini, porasli su nam troškovi za namirnice 30 posto. Tu su obveze za djelatnike koje moramo poštovati, kao i porast cijena svih usluga, pojašnjava ravnateljica.
Dom, inače mjesečno vraća i kredit u iznosu od 3200 eura, no poskupljenja, tvrdi ravnateljica, nisu vezana isključivo uz taj dio. Cilj im je ne zaraditi nego biti na nuli, kaže Mlatilik koju smo upitali je li im netko od korisnika otkazao smještaj jer mu je Dom preskup.
Bračni par otkazao smještaj
- Imamo jedan bračni par koji izlazi iz apartmana. Odlučili su si iznajmiti stan jer im je tako povoljnije. Inače, ostalim smo korisnicima ponudili opciju da primjerice iz jednokrevetne sobe prijeđu u dvokrevetnu pa tako uštede sredstva. Neki imaju sobu s balkonom, pa su rekli da će ju zamijeniti za sobu bez balkona i tako si olakšati. Imamo i sobe u potkrovlju koje su također nešto jeftinije, ističe ravnateljica kojoj je želja da za svakog korisnika pronađe najbolje rješenje.
Ravnateljica pojašnjava i kako su sklopili četiri nova ugovora s vanjskim korisnicima te je naglasila kako se nitko nije žalio da im je puno. Isto tako, imaju i jako puno upita korisnika koji su u privatnim domovima, a koji bi rado htjeli doći kod njih.
- Znam da su nove cijene šok ljudima koji su dugo godina kod nas. A ima ih koji su i 25 godina tu. Došli su kao potpuno samostalni i to s nekih 60-ak godina, kaže Mlatilik.
Inače, lani u travnju cijena Doma porasla za 20 posto, a godinu prije toga za 15 posto. 2020. cijena je poskupjela pak, za 10 posto. Važno je reći kako je to poskupljenje iz 2020. godine bilo prvo nakon pune 32 godine.
S ravnateljicom Doma smo porazgovarali i o ostalim pritužbama korisnica. Pojasnila nam je kako smještaj u Domu nije za svakoga isti.
- Korisnici su svrstani u različite stupnjeve. Oni koji plaćaju 1. stupanj njege su potpuno samostalni. Oni plaćaju smještaj, hranu, održavanje prostora i pranje odjeće. 2. stupanj njege su korisnici koji su djelomično funkcionalno ovisni, dok su 3. stupanj njege korisnici koji su u potpunosti ovisni o tuđoj pomoći. Oni su nepokretni i njih se mora hraniti, tuširati i oko svega im pomagati, pojašnjava ravnateljica i dodaje kako su naše sugovornice u potpunosti samostalne te im nije potrebna pomoć oko njege.
Kobasice u varivu
- Imamo svakakvih primjera. Neki korisnici npr. mogu pješke u Udrugu umirovljenika na kartanje, no onda bi htjeli da ih mi besplatno vozimo na vađenje krvi, što nikako nije održivo, pojašnjava Mlatilik koja se osvrnula i na jelovnike.
Kako kaže, imaju određene normative koje moraju poštovati. To se odnosi na recimo, dva bezmesna dana u tjednu koja se korisnicima jednostavno ne sviđaju.
- Istina je, korisnici su se jako žalili što više nema kobasica u varivu. No, po normativima, mi smo kobasicu morali ukinuti. Umjesto nje, ponudili smo im kolač tipa biskvita ili zlijavanke. No, nakon toliko pritužbi, popustila sam im i ponovno vratila kobasicu u varivo. To je bio naš ustupak, makar znam da smo prekršili normativ, pojašnjava Mlatilik i dodaje kako je jedan od ustupaka također i neplaćanje frižidera na mjesečnoj razini.
- Frižider je prije koštao manje od 4 eura. Zatim je prijedlog bio da košta 10 eura, no nakon što su nas upozorili da im je to preskupo, u ugovorima će im pisati da ne moraju ništa plaćati sve dok država subvencionira struju, pojašnjava Mlatilik.
Medicinska sestra nije imala ključ
Žao joj je što se korisnici često žale na hranu jer, kako kaže, koriste kvalitetne i skupe namirnice.
- Imaju Podravka Vegetu, Dukat mlijeko, s OPG-ova nabavljamo krumpir i svježe voće i povrće... Kvaliteta krumpira lani je bila lošija i bilo je teško nabaviti dobar krumpir, no trudimo se da jedu ukusno. Uvijek ima prostora na napredak, no valja istaknuti da jedu svježe i da uopće nemamo zamrznutu hranu, pojašnjava ravnateljica koju smo posebno upitali je li upoznata s padom korisnice Ljubice te je li istina da ju nitko nije podignuo dva sata.
- Provjerila sam što se točno dogodilo. Gospođa je pala u ovoj godini u siječnju. Podignuta je i nema povreda. Pala je i lani u srpnju. Zvala je oko 5 sati, a medicinska sestra nije imala ključ od njene sobe pa je gospođa podignuta u 6 sati nakon što je došao recepcionar. Tijekom dana smo ju kontrolirali i bila je u redu, pojasnila je ravnateljica i dodala kako se nakon toga promijenio i način rada. Odnosno, medicinska sestra od tada ima ključ od svih soba i u stambenom dijelu Doma.
- Osluškujemo probleme korisnika i trudimo se udovoljiti im u onom dijelu u kojemu to možemo, kaže ravnateljica koja je na kraju otkrila kako im je vlasnik, odnosno Bjelovarsko-bilogorska županija samo u ovoj godini već uplatila dva puta po 60 tisuća eura. Lani su od BBŽ-a dobili, pak, 180 tisuća eura, što je zaključuje, izdašna financijska pomoć.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!