

Foto: Gimnazija Daruvar












NEVJEROJATAN TALENT Bruno iz Daruvara izradio makete kultne lokomotive i broda: "Pomogla je i baka..."
"Najveći izazov bilo je crtanje crvenih križeva, a cijeli posao nekad je bio i frustrirajuć", otkriva gimnazijalac Bruno Bilek koji je mjesecima radio makete koje su zadivile profesora povijesti, ravnateljicu, ali i kolege u školi
DARUVAR – Iz Gimnazije Daruvar pohvalili su se fotografijama uratka kojeg je vlastitim rukama izradio njihov maturant Bruno Bilek, učenik 4.c razreda. Već prvim pogledom na rad ovog mladog čovjeka, jasno vam je da se radi o iznimnom talentu.
- Od stiropora do remek-djela! Naš maturant Bruno Bilek posjeduje izvrsne vještine iz modelarstva koje na satu povijesti pretvara u umjetnička djela. Pogledajte fotografije Stephensonove lokomotive „Rakete“ i Kolumbovog broda „Santa Maria“, poručili su iz Gimnazije Daruvar.
A evo što je mladi gimnazijalac kazao o samom nastanku ovih maketa koje stvarno izgledaju reprezentativno.
- Prvo sam razmišljao od kojeg materijala napraviti brod. Drvo je bilo teško za oblikovanje, a karton preslab, pa sam se odlučio za fasadni stiropor jer je čvršći i ne mrvi se. Ocrtavanje simetričnih oblika bilo je izazovno, pa sam napravio papirnatu šablonu. Uz pomoć brusnog papira, sve je ispalo gotovo identično.
Baka osigurala platno za jedra
Trup sam pokušao izrezati zagrijanom žicom, misleći da će to ubrzati posao, ali se žica savijala i pukla. Na kraju sam sve izrezao skalpelom. Nakon dvomjesečne pauze, nastavio sam s lijepljenjem, koje je bilo zahtjevno jer su neka ljepila rastapala stiropor. Na internetu sam pronašao smjesu drvofixa, sode bikarbone i malo super ljepila koja je dobro funkcionirala.
Nakon još jedne pauze, kupio sam boje i krenuo s bojanjem – prvo crna za podlogu, pa smeđa za završni sloj. Za jedra mi je baka dala platno, a najveći izazov bilo je crtanje crvenih križeva. Na kraju sam jedra spojio s jarbolima pomoću špage, dodao stalak i natpis "Santa María". Iako je bilo naporno i ponekad frustrirajuće, isplatilo se – rezultat je bio vrijedan truda.
Raketu sam modelirao dva mjeseca. Poučen iskustvom „Santa Marie“, ovoga puta sam kupio žičani rezač stiropora. Postupak je bio sličan kao i s brodom pa zato i brži. Na internetu sam našao nacrte lokomotive i skalirao sam ju na željenu veličinu. Nakon toga sam od stiropora, štapića za ražnjiće i žice pravio pojedine dijelove stroja. Lokomotiva je ofarbana fasadnom žutom bojom (u kojoj je bio i original) jer su druge opcije bile agresivne ili slabe prema materijalu. Planiram još napraviti nosač aviona Enterprise, kazao je Bruno Bilek kojeg smo upitali je li i ranije znao izrađivati nešto svojim rukama ili mu je ovo prvi susret s modelarstvom.
Radovi će biti izloženi u školi
- Santa Mariu sam počeo raditi prije dvije godine. Tada sam imao 16 i bio sam 2. razred. Malo mi je bilo teže, više mi je trebalo vremena, dok sam s lokomotivom pak, već znao što trebam raditi. A kako je sve počelo? Pa ne znam. Oduvijek me to zanima i time se bavim u slobodno vrijeme. Kupim, na primjer, plastičan model pa složim maketu od pravih materijla u slobodno vrijeme. To mi je kao hobi. U 2. razredu smo iz povijesti učili o Kolumbu i kako je Amarika otkrivena, a sjećam se da mi je profesor predložio da o tome napravim prezentaciju. Umjesto toga, ja sam napravio maketu, otkriva nam ovaj mladi Daruvarčanin detalje oko svojeg hobija.
Kako nam kaže u nastavku razgovora, u planu ima još nekoliko maketa, ali trenutačno je zauzet sa školskim obvezama.
- Maturant sam pa se moram malo više sada fokusirati na školu, priznaje Bruno koji još uvijek nije odabrao fakultet koji će upisati.
Razmišlja, kaže nam, o filozofskom.
- Možda bohemistika ili čak povijest ili geografija, ali još nisam odlučio, kaže Bruno čiji prijatelji su također ponosni na njegove makete.
- Oni su isto bili dosta iznenađeni. Pitali su me odkud mi vremena i motivacije da tako nešto napravim, smije se Bruno koji je otprilike dva mjeseca izrađivao svaku od svojih maketa.
Profesor povijesti, Vladimir Ivić i osobno je ostao zatečen talentom svojeg učenika kojeg dobro poznaje još iz mlađih dana.
- To su Brunine makete, on se time bavi u slobodno vrijeme, što ja u početku uopće nisam znao. Jednom je rekao da će napraviti maketu broda, a kada se dva mjeseca nakon toga pojavio sa Santa Mariom, malo je reći da smo svi u školi ostali zatečeni. U šoku! A nakon toga je totalno rekreativno napravio i maketu prve lokomotive, prisjeća se profesor Ivić koji je tada rekao Bruni da je ocjena 5 najviša koju mu on može dati aludirajući na to da je ona premala nagrada za sav uložen trud i volju pri izradi maketa.
Maketa umjesto seminara
- Bruno je uvijek volio povijest. Obično učenicima zadam da izrade seminar na neku temu i onda se oni kojima ne odgovara izlaganje, odlučuju za neka kreativnija rješenja. Bruno se tako pohvalio da već ima makete starih brodova iz tih modelarskih setova. Ja sam ga pitao ima li možda neku od Kolumba, na što je rekao da nema, ali da će ju napraviti. Očekivao sam nešto nalik dječjim radovima, od rola papira i slično, a kada ono... Mi smo svi ostali apsolutno zabezeknuti, a ja još uvijek dolazim k sebi, priznaje iskreno profesor Ivić i dodaje kako je prekrasna strana povijesti napraviti ovako detaljnu maketu.
- Da se razumijemo, ja ne bih znao nacrtati ni zvijezdu, a kamoli napraviti model. A on je meni krenuo pričati o vrstama boja, pa se sjetio fasadne boje, materijalima, izradi..., stvarnno fascinantno, zaključuje profesor Ivić.
Dodajmo, Bruno je sudjelovao i na nedavno održanoj Likovnoj koloniji u Siraču. I ondje je pokazao izniman talent te je njegova slika među mnogima bila zapažena.
Ravnateljica Gimnazije Daruvar, Romana Herout, kazala nam je kako je škola jako ponosna na Brunu i njegove radove.
- Drago nam je što imamo učenike koji stvaraju umjetnička djela svojim rukama. A kako bi ove radove svi školi imali prilike vidjeti, u hodniku ćemo postaviti vetrinu u kojoj će Brunina lokomotiv i brod Santa Maria biti izloženi. Osim toga, ove subote na Daruvarskom cvjetnom sajmu svi će naši sugrađani moći vidjeti ove iznimne radove, zaključila je ravnateljica.
Povijesne činjenice
Na kraju dodajmo i to da su Stephensonova lokomotiva „Raketa“ i Kolumbov brod „Santa Maria“ dva povijesna simbola ljudskog napretka u različitim razdobljima i područjima. Stephensonova „Raketa“ iz 1829. je bila prva uspješna parna lokomotiva na svijetu, koju su konstruirali George i Robert Stephenson. Napravljena je za natjecanje u Rainhillu (Velika Britanija), gdje je pobijedila kao najbrža i najpouzdanija lokomotiva tog doba. Postizala je brzinu od oko 45 km/h, što je tada bilo revolucionarno. Ova lokomotiva označila je početak željezničkog prometa i simbolizira početak industrijske revolucije.
Kolumbov brod „Santa Maria“ iz 1492. je bio najveći od triju brodova (uz „Pintu“ i „Ninu“) kojima je Kristofor Kolumbo 1492. godine otplovio prema zapadu tražeći morski put do Indije.
Umjesto toga, otkrio je Novi svijet – Ameriku. Brod je bio karaka – velika, troma, ali čvrsta jedrilica s tri jarbola. Nažalost, „Santa Maria“ se nasukala i potonula tijekom iste ekspedicije kod današnje Haitija.
Dakle, ova su prometna sredstva doslovno promijenila svijet. „Santa Maria“ je otvorila eru istraživanja i kolonizacije novog svijeta. „Raketa“ je pak, pokrenula eru industrijalizacije i modernog prometa.
Oba predstavljaju hrabrost, inovaciju i ljudsku znatiželju. Ove epitete, dokazao je svojim rukama i umom, ima i mladi Daruvarčanin Bruno Bilek.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku i TikToku!



