Školarci slikovnicom sugrađanima objasnili autizam: "Nemojte se čuditi različitosti, već je prihvatite"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
BJELOVAR - V. osnovna škola u Bjelovaru danas je ispred glazbenog paviljona zajedno sa sugrađanima i učenicoma bjelovarskih škola obilježila nadolazeći Svjetski dan svjesnosti o autizmu koji se inače obilježava 02. travnja.
Kako smo jučer kroz priču o malenom dječaku Maximilianu (6) koji je u spektru autizma najavili, vrijeme je da otvorenog srca za posebno i drugačije podržimo svu djecu i sve ljude koji proživljavaju izazove nevidljive teškoće-autizma.
Promocija slikovnice
Na štandu koji je bio postavljen ispred paviljona V. osnovna škola u suradnji s II. OŠ Bjelovar i Gimnazijom Bjelovar, predstavila je slikovnicu AUTIZAM-NEVIDLJIVA TEŠKOĆA, koju su zajedno izradili učenici V. OŠ i II. OŠ sa svojim učiteljima.
Što su oni naučili o djeci s autizmom, ispričali su nam učenici koji su sudjelovali u kreiranju slikovnice.
- Djeca s autizmom trebaju dosta pažnje. Vrlo im je teško mijenjati planove. Ako im primjerice kažete: "Sutra idemo u dućan", onda je to sutra i potrebno učiniti. Ukoliko promijenimo plan, njima će to biti problem koji će ih naljutiti. Postoje djeca s autizmom koja naglas govore ono što namjeravaju učiniti, kazala nam je Mia Mišir, učenica 6. razreda.
Poruka učenika
Evo što o svemu kaže Jana Zelda, učenica 5. razreda.
- Na drugoj smo radionici oslikavali slikovnicu. Svatko je dobio jednu scenu koju treba oslikati i potom smo sve to spojili. Ja sam crtala kako je dječak Gabrijel oduševljen zvoncem te kako je četvrtak važan dan za odlazak u park na Radićev trg, kazala je Jana.
Ravnateljica V. OŠ Bjelovar Jasmina Vuković pojasnila je kako je uopće došlo do ideje i nastanka slikovnice.
- Djeca su kod nas u školi dobila puno informacija o tome što je autizam, na koji način djeca s autizmom komuniciraju, što je njima važno, koja podrška im treba. Nakon toga su napisali jednu socijalnu priču i naslikali ju. Slikovnica je originalni dječji rad koji će ići dalje u tisak, istaknula je Vuković dodajući kako više od petine učenika V. osnovne škole ima teškoće iz spektra autizma.
Prilagodite svoju komunikaciju
Ovim projektom, stoga su na kreativan i razumljiv način nastojali učenicima redovnih škola i javnosti približiti čudesan svijet komunikacijskih prepreka i posebnosti.
- Kada razgovaramo s djecom s autizmom moramo prilagoditi svoju komunikaciju jer autizam se prije svega očituje u drugačijoj komunikaciji. Važno je koristiti primjeren način izražavanja. Paralelno s tim autizam ni danas nije dovoljno dijagnosticiran. Možda se i među nama krije netko kome autizam nije dijagnosticiran. No dijagnozu je potrebno postaviti kako bismo znali koja razina podrške osobi treba. U današnjem društvu, gdje je pojedinac u središtu pozornosti, trebamo razvijati empatiju i uključivost. Zaista se ne bismo trebali čuditi različitosti, već bismo ju trebali prihvatiti i biti pristupačni prema svima koji su drugačiji, upozorava Vuković.
Da ljudi još uvijek, nažalost, smatraju da su djeca s autizmom djeca koja samo iskazuju neka nepoželjna ponašanja i s kojima se ne da vladati upozorava Matea Pleskat, logopedinja V. osnovne škole.
- Ako im se pruži dovoljno dobra podrška, mogu se dosta dobro uklopiti u društvo. Nijedno dijete s autizmom nije isto, no ono što je karakteristično je da imaju neke dosta sužene interese. Kada pričate s njima o temama koje su im jako poznate, možete s njima ostvariti dobru komunikaciju, kaže Pleskalt i otkriva simptome na temelju kojih roditelji mogu posumnjati da se njihovo dijete nalazi u spektru autizma.
Osjetljivi na buku
– Kada dijete navrši otprilike godinu i pol, roditelji mogu primijetiti da dijete ne ostvaruje kontakt očima, nema pokaznu gestu, ne dijeli interese s drugim osobama, ne odaziva se na ime, povlači se u sebe. Također, djeca iz spektra se vrlo često igraju sama, imaju ograničene interese, jako su privrženi rutinama, dosta često imaju problem sa senzorikom pa su osjetljivi na buku, vizualne podražaja, taktilne stvari. Osim toga, znaju imati poteškoće sa spavanjem i biti izbirljivi u prehrani.
Ako roditelji primijete takve simptome, dobro je s poticanjem krenuti što prije, a ne negirati autizam jer se tako gubi vrijeme. Naravno, potrebno je potražiti stručnu podršku i pomoć, a prvi korak je javiti se pedijatru, kaže Pleskalt.
Kako priznaju u V. OŠ Bjelovar, neki još i danas njihovi školu smatraju mjestom razdvajanja redovnog i posebnog obrazovanja.
- Mi, iako radimo posebne programe, svojim inkluzivnim-uključujućim pristupom u radu, u suradnji s našim partnerima iz svih područja bližeg i šireg javnog života, nastojimo srušiti mitove o segregaciji kvalitetnim i primjerenim obrazovanjem, odgojem i rehabilitacijom.
Među našim brojnim aktivnostima je i suradnja s redovnim školama, s kojima provodimo različite projekte čiji je cilj razvoj empatičnog i podržavajućeg ponašanja.
S obzirom da preko petine broja učenika V. osnovne škole ima teškoće iz spektra autizma, projektom „Autizam-nevidljiva teškoća“, nastojimo učenicima redovnih škola i javnosti, približiti čudesan svijet komunikacijskih prepreka i posebnosti, na kreativan i razumljiv način.
Crtež kao put razumijevanja
Crtežom kao temeljnim ljudskim komunikacijskim sredstvom, učenici su komunikacijske prepreke pretvorili u put razumijevanja i prijateljstva, čiji je dokaz prekrasna slikovnica iscrtana originalnim učeničkim radovima učenika II. i V. OŠ Bjelovar, koja opisuje svakodnevnu socijalnu priču djece s nevidljivom teškoćom.
U budućnosti nas čeka stvaranje još sličnih slikovnica i širenje suradnje sa svima koji su spremni otvoriti svoje srce za posebno i drugačije, obećali su iz V. Oš Bjelovar.
Dobijte informaciju odmah, zapratite nas na Facebooku!