Daruvarčani Franko Šimunović i Filip Golubić drugi u Hrvatskoj u "Školskom klimatskom izazovu"
kolumnist
komunalije
Vezane vijesti
Franko Šimunović i Filip Golubić, učenici 4.a razreda Češke osnovne škole J.A. Komenskog iz Daruvara, osvojili su drugo mjesto na natjecanju „Školski klimatski izazov“ na temu „Gradovi i klimatske promjene“ održanog 12. lipnja, a pod vodstvom neprofitne organizacije „Pokretači Promjena“. U sklopu izazova održan je i panel na kojem su proglašeni pobjednički timovi te njihova kreativna rješenja.
- Ovaj izazov nastao je u suradnji s organizacijom KidHub iz Srbije gdje se realizira u sklopu projekta „Da Nam Klima Štima“ kao rezultat partnerstva WWF Srbija i podrške Vlade Kraljevine Švedske. Brojni su partneri i sponzori podržali ovo besplatno natjecanje - Ambasada Kraljevine Nizozemske u Hrvatskoj, BIZkoshnica CoWorking, Čiri-biri bajka, E-radionica, Geppetto Wooden Watches, Profil knjiga, SmartLumies, EIT Climate-KIC Hub Croatia zajednica, FabLab Hrvatska, TerraHub te Zelena energetska zajednica - poručuju iz organizacije „Pokretači Promjena“.
Klimatske promjene
Naime, riječ je o natjecanju u dizajniranju rješenja koja doprinose održivom razvoju i smanjenju negativnih utjecaja klimatskih promjena, pri čemu se koristi svjetski poznata Designathon Works obrazovna metoda nastala u Nizozemskoj, a zasniva se na design thinkingu i Maker pokretu.
- Istu je organizacija HundrED proglasila jednom od deset svjetskih naj-inicijativa u području održivosti, kreativnosti te inovacija u edukaciji. Ova obrazovna metoda pripadnik je Ashoka globalne mreže inovatora, dio je Lego Re-Imagine Learning pokreta te partner WWF-a, vodeće globalne neprofitne organizacije za očuvanje prirode - piše u priopćenju organizacije.
Tijek natjecanja
Na natjecanje su se mogli uključiti svi osnovnoškolci u Hrvatskoj u dobi od 8 do 14 godina u suradnji sa svojim mentorima, a koji su zainteresirani za ekologiju, timski rad, nove tehnologije, programiranje ili razvijanje vještine kreativnog i kritičkog razmišljanja. Tako je njih više od 40 mentoriralo više od 90 timova, odnosno preko 300 učenika i učenica iz čitave Hrvatske i gradova Bjelovara, Splita, Daruvara, Gunje, Poreča, Čabra, Sesveta i brojnih drugih.
Prvo su svi sudionici upoznati s temom kroz online radionice te su timovi učenika uz nadzor mentora razvijali svoje ideje i prijavljivali skice svojih rješenja za stvarne svjetske probleme koje je UN detektirao kao Globalne ciljeve održivog razvoja kojima bi se do 2030. godine trebao poništiti nepovratan utjecaj čovječanstva na prirodu i okoliš.
Potom je stručni žiri, kojeg su činili magistra znanosti o okolišu Sandra Vlašić te arhitekt, znanstvenik, poduzetnik, predsjednik FabLab Hrvatska Roberto Vdović, odabrao deset najboljih rješenja koje su kroz završnu fazu finalisti dizajnirali te fizički izrađivali do razine 3D modela kako bi snimili pitch prezentacije kojima su dočarali što su i kako zamislili, spominje organizacija.
Panel diskusija
Nakon toga je u zagrebačkoj BIZkoshnici organizirana panel diskusija koju možete pogledati na linku https://www.youtube.com/watch?v=HHpGx1R_TWo.
Diskusijom je moderirao član organizatora Teo Drempetić Čonkić, a sudjelovale su i kreativka u kulturi, dizajnerica i suosnivačica Satelit edukacija, Ana Armano Linta, pročelnica Upravnog odjela za urbanizam i zaštitu okoliša grada Velike Gorice, Gordana Mikulčić Krnjaja te već spomenuta članica žirija, inače suosnivačica TerraHuba koja djeluje i u Zelenoj energetskoj zadruzi, Sandra Vlašić.
Pobjednici izazova
Pred kraj diskusije, voditeljica Designathon Works metode za Hrvatsku, Petra Ravlić predstavila je pobjednička rješenja. Naime, kako navodi organizacija, prvo mjesto nižih razreda osvojio je „Kit Čistko“.
Riječ je o metalnom samonapajajućem kitu koji čisti i usitnjava smeće iz mora, rijeka, jezera, a kojeg su osmislile Nora Ninković i Sofia Grgić Martin, učenice 3.c razreda Osnovne škole Spinut iz Splita uz vodstvo mentorice Dijane Dvornik. Učenice su nagrađene Smart Lumies interaktivnom kockom s preko dvadeset senzora, dok je mentorica osvojila Maker Kit s elektro komponentama za čitav razred.
Drugo mjesto nižih razreda osvojio je „Kamion pročišćivač prirode“, odnosno kamion-usisavač smeća koji koristi manje botove za vodu i teško dostupna mjesta na kopnu, poput šuma.
Dizajnirali su ga Filip Golubić i Franko Šimunović, učenici 4.a razreda Češke osnovne škole J.A. Komenskog iz Daruvara, a sudjelovali su bez mentora. Članovi tima osvojili su društvenu igru pripovijedanja bajki Čiri-biri bajka te Croduino pločicu.
- Prijavila sam kao roditelj svog sina Filipa i njegovog školskog prijatelja na javni poziv. Potom smo dobili materijale i radne zadatke, upoznali su se s problemom. Dečki su izabrali da im je problem smeće u gradu, a potom su došli na ideju koju su zajedno i timski odradili te smo skicu poslali organizatorima. Iznenadilo me koliko mi zapravo ne vjerujemo u svoju djecu i za što su oni sve sposobni. Rezultat da su osvojili drugo mjesto u Hrvatskoj veliko nam je iznenađenje. Njima nije bilo ni teško ni naporno, bilo im je super, zanimljivo i zabavno. Sjajna je metodologija rješavanja problema kroz koju su se zabavljali i sami vidjeli što su sve sposobni napraviti, da su od ideje i nacrtane skice došli do izrade. Kamion su izradili od recikliranih materijala i nije im bilo lako, ali uspjeli su - kaže nam Tanja Novotni Golubić, Filipova majka.
Prvo mjesto viših razreda osvojio je „Play Smarter“, odnosno modularno igralište građeno u visinu koje je energetski samoodrživo.
Zamišljeno je da igrom djece nastaje energija koja se koristi za večernju rasvjetu, ali i za pokretanje jedinstvenih sprava za djecu s posebnim potrebama što su osmislile učenice Amalia Senčar i Maša Šopar, učenice 5. razreda 1. Osnovne škole Čakovec. Također su sudjelovale bez mentora te su osvojile Micro:bit pločice i nagradu namijenjenu mentoru najboljeg tima - Maker Kit s elektro komponentama za čitav razred.
Drugo mjesto viših razreda osvojio je „Hydropower Sava“, odnosno zelena hidroelektrana na rijeci Savi u Zagrebu i to definiranjem različitih popratnih zabavno-edukativnih sadržaja kao što su edukativna šetnica, uradi-sam radionice, izložbeni prostor s povijesnim i novim hidorelektranama, zelena knjižnica u kojoj bi se nudila literatura o obnovljivim izvorima energije, a imala bi i Coffee Garden te solarnu klupu za punjenje prijenosnih uređaja.
Rješenje su osmislile Iskra Nojić i Erika Nojić, učenice 8. razreda međunarodne Osnovne škole Matija Gubec iz Zagreba pod mentorstvom Ratka Johana.
Tim je nagrađen inspirativnim knjigama „Pokreni se“ i „10 ideja za spas planeta“ u izdanju Profil knjige, a dobili su i nekoliko elektro komponenti za izradu prototipa neke buduće ideje. Njihov mentor osvaja Croduino pločicu za svoj razred.